01 septembrie 2019

Sursa: navy-korabel.livejournal.ru, remnmilitaryblog.com

  Având în vedere faptul că zona de responsabilitate a Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN) acoperă trei mări, respectiv Marea Neagră, Marea Azov și Marea Mediterană, navele de luptă de suprafață și submarinele trebuie să desfășoare serviciul de luptă permanent în aceste acvatorii.

 

În ceea ce privește Marea Neagră și Marea Azov, lucrurile sunt mai simple, deoarece zonele de îndeplinire a misiunilor se află în proximitatea celor două Baze Navale principale de la Sevastopol și Novorossiysk, iar navele de luptă pot asigura prezența în aceste zone ieșind din locurile de dislocare permanentă.

 

Problemele se complică însă atunci când este vorba despre Marea Mediterană, unde Forțele Navale ale Federației Ruse dispun de o Grupare navală operativă care îndeplinește serviciul de luptă permanent în apropierea coastelor Siriei, unde întrebuințează Baza Navală de la Tartus. În cadrul acesteia se află aproximativ 10-15 nave de luptă și auxiliare, ce provin în special de la FRMN, dar și de la Flota de Nord, Flota din Marea Baltică sau Flotila din Marea Caspică. Mai rar, în cadrul acesteia îndeplinesc misiuni și nave de luptă ale Flotei din Oceanului Pacific.

 

Navele de suprafață se rotesc în cadrul Grupării navale operative, la intervale cuprinse între trei și șase luni.

 

Pentru submarine, situația se complică din cauza Convenției de la Montreux, care reglementează tranzitarea Strâmtorilor turcești de la Marea Neagră, Bosfor și Dardanele. Potrivit acesteia, în ceea ce privește statele riverane, în acvatoriul Mării Negre pot fi aduse submarinele care au fost produse în Șantiere Navale din afara acestei mări. Ulterior însă, acestea nu se mai pot deplasa liber prin strâmtori și pot ieși sau întra din/în Marea Neagră numai pentru deplasarea la reparații sau modernizare în facilitățile în care au fost produse.

 

În această situație, deși dispune de șase submarine diesel-electrice Proiect 636.3, FRMN nu poate să le deplaseze în Marea Mediterană decât la intervale mai mari de timp, de aproximativ doi ani, sub pretextul deplasării la reparații în Marea Baltică, acolo unde au fost produse. Ca urmare, s-a pus problema echipajelor submarinelor aflate în Marea Mediterană, care ar trebui să îndeplinească misiuni de mai mulți ani în această zonă.

 

Spre exemplu, submarinele B-268 Veliky Novgorod și B-271 Kolpino au fost aduse de la Baltiysk la Tartus în luna august 2017. Acestea au îndeplinit serviciul de luptă în estul Mării Mediterane până în primăvara anului 2019, când au fost înlocuite cu submarinele B-262 Stary Oskol și B-265 Krasnodar.  Se estimează că acestea din urmă vor rămâne la Tartus până la sfârșitul anului 2020, când vor fi deplasate la reparații.

 

După cum se poate observa, termenele de desfășurare a serviciului în cadrul Grupării navale operative din Marea Mediterană sunt de peste un an și jumătate.

 

Pentru a rezolva acestă situație, conducerea FRMN a decis formarea unor echipaje de rezervă pentru submarinele Proiect 636.3, care să se rotească la anumite intervale, fără să mai fie nevoie de deplasarea efectivă a submarinelor. În acest fel, în organica Brigăzii 4 Submarine – Novorossiysk a FRMN, au fost formate încă două echipaje suplimentare, astfel încât, cele șase submarine să fie deservite de opt echipaje.

 

Recent, echipajul de bază al submarinului B-265 Krasnodar a fost înlocuit cu unul din cele două echipaje de rezervă. Potrivit gazetei săptămânale a FRMN, Drapelul Patriei, în numărul 32 din 23.08.2019, și a portalului ForPost din Sevastopol, în săptămâna 12-18.08.2019, echipajul submarinului a revenit la Sevastopol, după cinci luni de serviciu în Marea Mediterană. În această perioadă, submarinul a fost comandat de căpitan rang II S. Rzhitsky, iar la bord s-a aflat și comandantul divizionului de la Sevastopol al Brigăzii 4 Submarine – Novorossiysk, căpitan rang II K. Tabachny.

 

Probabil, în perioada următoare, al doilea echipaj de rezervă al brigăzii de submarine va înlocui echipajul de bază al submarinului B-262 Stary Oskol.

 

Submarinul B-265 Krasnodar a ieșit din Marea Neagră pe 15.03.2019, iar submarinul B-262 Stary Oskol pe 25.04.2019.

 

 

Aspecte operaționale privind exploatarea submarinelor diesel-electrice Proiect 636.3 ale FRMN 

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

EVENIMENTE