28 aprilie 2020

Sursa: The Jamestown Foundation

 Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a făcut o vizită oficială în regiunea sud-estică Zaporoje, pe 11 aprilie. În timpul călătoriei sale, oficialii locali l-au familiarizat pe comandantul-șef cu situația operațională din Marea Azov. În plus, Zelenski a vizitat portul Berdyansk, situat în imediata apropiere a coastei rusești și la doar 67 de kilometri (peste mare) de satul Dolzhanskaya, în Krasnodar Krai din Rusia.

 

Datorită poziției sale geografice importante, Berdyansk a fost ales pentru a găzdui noua bază navală a Forțelor Navale din Ucraina. Baza estică a marinei ucrainene se află în prezent în Mykolaiv, dar este de așteptat să fie tranferată la Berdyansk în viitorul apropiat pentru a proteja de impedimentele rusești navigația civilă și militară ucraineană din Marea Azov. În perioada 2020-2021, Ucraina intenționează să revitalizeze o serie de obiective de infrastructură existente în portul comercial Berdyansk (obiective vor fi transferate Forțelor Navale), precum și să construiască noi facilități, inclusiv noi debarcadere și clădiri administrative. Potrivit lui Zelenski, este esențial ca țara să aibă în zonă nave care să protejeze porturile ucrainene și rutele comerciale din  Marea Azov (President.gov.ua, 11 aprilie). Problema este crucială atât pentru securitate, cât și din  considerente economice. În declarația sa, președintele s-a asigurat că toate fondurile necesare pentru reechiparea portului - aproximativ 553 de milioane de grivne (20 de milioane USD) - vor fi alocate integral (Brd24.com, 11 aprilie).

 

Planurile pentru construirea unei noi baze navale ucrainene în Berdyansk au fost inițiate în timpul președinției lui Petro Poroshenko, fiind motivate de anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia. Cu toate acestea, probleme mai urgente asociate cu agresiunea rusă din Donbas - caracterizate rapid prin salve de artilerie, atacuri la sol cu blindate și în final război dus din tranșee - au întârziat crearea unei grupări navale în bazinul Azov. În august 2016, comandantul Forțelor Navale ucrainene, viceamiralul Ihor Voronchenko, a vizitat Berdyanskul și a reexaminat posibilitatea construirii unei noi baze navale acolo. La acea vreme, doar un divizion al Forțelor Navale ucrainene era staționat în orașul port. Viceamiralul a fost mulțumit de zona golfului și de locul pentru viitoarea bază. În timpul șederii sale la Berdyansk, Voronchenko s-a întâlnit cu rectorul Universității de stat Berdyansk și a fost de acord cu acesta privind deschiderea unui departament de pregătire militară pentru pregătirea ofițerilor de marină în cadrul universității (Ukrmilitary.com, 21 august 2016). Un centru naval de recrutare a fost deschis acolo o lună mai târziu (alte două au fost deschise în Odesa și Mykolaiv). Astfel de centre joacă un rol important în selecționarea personalului de calitate pentru navele militare, unitățile marine, detașamentele Forțelor Speciale, precum și pentru unitățile de aviație, comunicații și artilerie (Ukrmilitary.com, 17 septembrie 2016).

 

În 2018, în urma eforturilor active ale Rusiei de a transforma de facto Azovul în marea sa internă (vezi EDM, 22 februarie, 12 aprilie, 22 mai, 31, 11 iunie, 28, 6, 26, 28, 29 noiembrie, 3 decembrie 2018) ), Consiliul Național de Securitate și Apărare al Ucrainei (CSNA) a însărcinat Cabinetul de Miniștri să adopte o doctrină maritimă și să îmbunătățească cadrul de reglementare pentru protejarea intereselor naționale în apele Mării Negre și Mării Azov (Inforesist.org, 6 septembrie, 2018). Printre soluții s-a numărat și crearea unei grupări navale a Forțelor Navale din Marea Azov. Conform noii Doctrine, care a fost aprobată pe 18 decembrie 2018, litoralul maritim al Ucrainei (2.759,2 kilometri - cea mai lungă din orice țară riverană bazinului Azov – Marea Neagră) și Zona Economică Exclusivă (peste 72.000 de kilometri pătrați) sunt considerate zone de importanță strategică defensivă și economică, necesitând astfel protecția eficientă a acestora. În plus, Ucraina are cel mai puternic potențial portuar dintre toate statele din Marea Neagră, cu 13 porturi comerciale care operează în Marea Neagră și Marea și Azov, care au o lungime totală de acostare de aproximativ 40 de kilometri. Porturile ucrainene conectează transportul și infrastructura industrială a țării cu întreaga lume (Zakon.rada.gov.ua, 18 decembrie 2018).

 

În 2014, Forțele Navale ucrainene au pierdut peste 80 la sută din activele și capacitățile sale totale. În afară de aceasta, Rusia și-a mărit acumularea militară în Marea Azov și, folosind o serie tactici „hibride”, a adus treptat marea sub controlul său unilateral. De exemplu, tranzitul prin Strâmtoarea Kerci pentru navele ucrainene a devenit o problemă în ultimii câțiva ani. Rusia a mărit artificial durată medie de așteptare a navelor care trec prin strâmtoare, provocând pierderi economice considerabile (vezi EDM, 30 ianuarie 2019 și 12 februarie 2019). În martie 2020, timpul mediu de așteptare pentru navele care trec spre nord prin Strâmtoarea Kerch a fost de 31 de ore, iar în sens invers - 34,7 ore. În 2018, acesta era de cinci-șase ore (Kommersant, 12 aprilie). Întreruperile de navigație în Marea Azov pot duce cu ușurință la întreruperea activității întreprinderilor metalurgice din Mariupol. Mulți experți militari, inclusiv Dmytro Snihirov, consideră că sarcina principală a Rusiei în Marea Azov este de a pune o presiune economică copleșitoare asupra Ucrainei și de a transforma eficient Marea Azov într-un lac intern rus (Inforesist.org, 14 august 2018).

 

Întrucât Ucraina avea anterior doar un detașament de frontieră în Marea Azov (două nave de luptă și mai multe vedete rapide), crearea unei noi baze navale la Berdyansk va soluționa în cele din urmă golurile de securitate militară și economică de-a lungul coastei de sud-est a țării. Baza va deveni o locație permanentă pentru mai multe unități de artilerie de coastă și o serie de divizioane de nave de artilerie. Potrivit comandantului Voronchenko, un divizion inițial este constituit în prezent din nava de salvare “Donbas” (A500), remorcherul “Korets” (A830) și două mici vedete blindate de artilerie, R177 “Kremenchuk” și R178 “Lubny”. Este de așteptat ca vedetele de patrulare din clasa Gyurza-M, P-175 “Berdyansk” și P-176 “Nikopol”, capturate de Rusia în timpul incidentului din Strâmtoarea Kerch din noiembrie 2018, împreună cu remorcherul maritim A947, “Jani Kapu” vor face parte (după reparații) din Baza Navală „Est” (Depo.ua, 20 martie).

 

Înființarea unei noi baze navale ucrainene în Marea Azov poate motiva, desigur, un răspuns asimetric din partea rusă. Dar Ucraina nu are altă opțiune: acțiunile agresive și „hibride” ale Moscovei în regiune au obligat Kievul să își consolideze propria poziție militară în Marea Azov.

 

Imagine cu caracter simbolic
Baza Navală „Est” a Ucrainei: o contramăsură împotriva strategiilor hibride ale Rusiei în Marea Azov?

Black Sea 

Military Activities Picture

https://psihologiepitesti.wordpress.com/

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE