La ce să ne așteptăm de la alegerile prezidențiale complet imprevizibile din Ucraina

Sursa:  Brian Mefford - atlanticcouncil.org

 Pe 31 martie, ucrainenii își vor alege al șaselea președinte. Alegerile sunt văzute ca un referendum asupra administrației Poroșenko și a realizărilor sale de la revoluția Euromaidan, care a determinat Ucraina să se îndrepte decisiv pe calea pro-occidentală. Sondajele l-au pus liderul politic Volodymyr Zelenskiy în frunte, cu Poroșenko și fostul prim-ministru Iulia Timoșenko luptând pentru locul al doilea. Primii doi candidați se vor confrunta într-un nou tur de scrutin pe 21 aprilie. 


Iată cinci previziuni despre prima rundă.

 

1) Este probabil ca acesta să fie cel mai curat și mai puțin fraudulos scrutin electoral din istoria Ucrainei. Semnalele arată că rezultatul din ziua alegerilor va reflecta voința alegătorilor. Acest lucru nu s-a întâmplat de multe ori în Ucraina, după cum reamintesc cele mai notorii cazuri, cum ar fi realegerea lui Kuchma în 1999, al doilea tur al alegerilor din 2004 și alegerile locale din 2010. Predicția mea contrastează cu poveștile senzaționale de știri și cu acuzațiile referitoare la cât de "murdare" sunt deja alegerile. Acuzațiile de strategii murdare, interceptări și mituirea alegătorilor nu sunt nimic nou în politica ucraineană. Acestea au reprezentat o constantă la alegeri, dar nu au fost niciodată raportate într-o asemenea măsură ca acum. Sub conducerea fostului președinte Viktor Ianukovici, de exemplu, astfel de acuzații nu au fost niciodată publice, dar, în schimb, în spatele ușilor închise au existat motive disperate de îngrijorare pentru diplomații occidentali. În plus, mituirea alegătorilor cu bani, vodcă și hrișcă continuă să apară, însă presiunea exercitată asupra lucrătorilor de stat, a mass-mediei și a societății civile este doar o fracțiune din ceea ce se întâmpla în perioada Ianukovici. O atenție deosebită a fost acordată ministrului de Interne Arsen Avakov și cazurilor penale privind fraudarea alegerilorcare sunt investigate de poliție. Niciodată înainte, un ministru de interne nu s-a preocupat suficient de frauda electorală și nu a luptat în mod public. Avakov a dedus cu înțelepciune că, subliniind încălcările din partea tuturor candidaților (inclusiv a campaniei actualului președinte), își întăește poziția politică în fața Occidentului și influența asupra electoratului ucrainean. Din fericire, rezultatul final este că atenția ridicată asupra problemelor potențiale ale alegerilor a împiedicat, de fapt, realizarea multor încercări de fraudă și a îmbunătățit conduita generală a campaniei.

 

2) Poroșenko și Timoșenko au nevoie de participare puternică pentru a ajunge în a doua rundă. Zelenskiy va fi în ruda a doua, singura întrebare este cu cine va concura. Este pentru prima oară în istoria Ucrainei când candidații din turul doi de scrutin nu sunt cunoscuți dinainte. Sondajele în Ucraina sunt abundente, dar ele sunt adesea influențate politic în interesul unor candidați, fiind rare cazurile când pot reprezenta instrumente științifice obiective. Dacă cineva face o medie a tuturor sondajelor din ultima săptămână (și ignoră sondajele partizane evidente), președintele menține un avans de 1,5% față de Timoșenko. În plus, se consideră că președintele în exercițiu beneficiază întotdeauna de un avantaj în ziua alegerilor. Măsura cheie de urmărit însă, nu este răspunsul la simpatiile politice ale unui individ, ci mai degrabă modul în care este motivat acel individ să voteze efectiv. Această realitate este extrem de importantă atât pentru Poroșenko, cât și pentru Timoșenko. Astfel, scorurile obținute de Poroșenko și Timoșenko în ziua alegerilor pot fi mai mari decât ratingurile actuale ale sondajelor. Pe baza tuturor acestor factori, Poroșenko are mai multe șanse de a intra în cursă împotriva lui Zelenskiy.

 

3) Dacă Poroșenko nu depășește turul unu, Yuri Luțenko este de vină. În pofida prieteniei lor strânse, se pare că Yuri Luțenko face tot posibilul pentru a se asigura că președintele pierde cursa. Chiar dacă amenințările sale cu investigații penale, împotriva lui Timoșenko și fostului ministru al apărării și a candidat la președinție, Anatoliy Gryțenko, sunt motivate din punct de vedere politic, acuzația că ambasadorul SUA i-a dat o listă cu nume care "nu se trimit în judecată" sau faptul că se tot plânge că nu primește asistența tehnică în valoare de 4 milioane USD, promisă de SUA, arată că, de fiecare dată când procurorul general deschide gura generează o nouă fisură în relația dintre Poroșenko și Washington. Pentru ca Poroșenko să câștige, are nevoie de sprijinul Washingtonlui. Astfel, ar fi înțelept să-l alunge pe Luțenko din Ucraina pentru restul campaniei și să-l înlocuiască cât mai curând posibil.

 

4) În cazul în care Timoșenko nu va ajunge în turul doi, va fi din cauza atitudinii ei de lider care își cere dreptul cuvenit. Ca și Hillary Clinton în alegerile din 2016, afirmațiile lui Timoșenko sugerează că ea consideră aceste alegeri mai degrabă o încoronare decât un adevărat concurs. De asemenea, similar cu comentariul "deplorabil" în cazul lui Clinton, campania lui Timosenko a atins un nivel josnic atunci când a acuzat ministrul sănătății, Dr. Ulana Suprun, că a fost trimisă de "străini" care doresc să "facă experimente pe ucrainieni". Spre deosebire de campania lui Clinton, totuși Timoșenko este activă în fiecare din regiune a țării, dar atitudinea sa, similară, de a considera funcția de președinte un drept cuvenit, este probabil să fie cauza căderi ei.

 

5) Nu trebuie acordată atenție foarte mare sondajelor actuale, deoarece dinamica va fi complet diferită. În prezent, sondajele arată că Zelenskiy câștigă cu ușurință a doua rundă. Cu toate acestea, cei care dclară că votează pentru Zelenskiy nu votează pentru el, ci mai degrabă împotriva status quo-ului. Candidatura sa este un vot clasic de protest. Prima rundă oferă alegătorilor șansa de a-și exprima dezaprobarea, însă în turul final, când votul conduce la un rezultat final, alegătorii își pot reevalua sprijinul pentru Zelenskiy.
 

Mulțumim pentru încredere
25 martie 2019

   Exercițiul de comandament și stat major la nivel strategic

 "Centru-2019"

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro