05 aprilie 2020

Sursa: The Jamestown Foundation

 La începutul lunii martie 2020, președintele turc, Recep Tayyip Erdoğan, a anunțat că Ankara va solicita în curând licitații pentru construcția canalului Istanbul prevăzut între mările Neagră și Marmara (RIA Novosti, 8 martie). Acest a spus că speră să finalizeze proiectul de 25 de miliarde USD până în 2023 - când se va celebra centenarul Turciei moderne - și astfel să permită navelor să ocolească o parte din încărcata rută Bosfor-Dardanele (strâmtorile turcești) obligatorie pentru conexiunea dintre Marea Neagră și Marea Mediterană. Această ultimă inițiativă a declanșat alarma la Moscova, deoarece Ankara a lansat deja ideea că navele care folosesc noul canal nu vor fi supuse limitărilor Convenției de la Montreux din 1936. Într-adevăr, Rusia se teme că noul canal ar putea chiar să încurajeze Turcia să denunțe acordul vechi de peste 80 de ani, inclusiv cu privire la ruta existentă.

 

Atitudinea Moscovei față de Montreux a fost mult timp complicată. Dar, în general, Rusia insistă asupra faptului că trebuie menținută datorită restricțiilor pe care convenția le impune navelor militare care nu aparțin statelor riverane Mării Negre - atât în ​​ceea ce privește numărul, cât și dimensiunea navelor care pot tranzita în același timp și tonajul total al acestor nave care intră în Marea Neagră (vezi EDM, 1 octombrie 2019, 23 aprilie 2019, 2 aprilie 2019).

 

Dacă noului canalul propus a fi construit nu i se aplică Convenția de la Montreux, Moscova se teme că NATO sau o altă alianță anti-rusă de state ar putea introduce în orice moment orice număr de nave de război în Marea Neagră - ceea ce ar reprezenta o amenințare asupra securității naționale rusești. Oficialii și analiștii ruși și-au exprimat de mult timp aceste îngrijorări. Dar acum, odată cu anunțul lui Erdoğan, aceștia sunt clar alarmați. Temerile lor sunt foarte bine reflectate într-un important articol al lui Aleksey Baliyev, care scrie în mod regulat pentru Fundația de Cultură Strategică din Moscova și Voyenno-Promyshelenny Kuryer, și de Andrey Areshev, un expert de la Institutul de Studii Orientale din Moscova (Voyenno-Promyshelenny Kuryer, 14 martie ).

 

După cum subliniază Baliyev și Areshev, posibilitatea unui astfel de canal a fost discutată încă de la mijlocul secolului al XVI-lea și a fost reînviată în anii 90 de către Mustafa Bülent Ecevit, prim-ministrul turc la acea vreme. La fel ca și alți oficiali turci care au promovat ideea, Ecevit a susținut că este nevoie pentru că actuala calea navigabilă Bospor-Dardanele este supraaglomerată. De asemenea, el a declarat că un astfel de canal ar putea juca un rol „geopolitic” important în urma dispariției Uniunii Sovietice. Ecevit a murit în 2004, dar Erdoğan i-a preluat ideea și a reușit să organizeze studii preliminare pentru construcția sa, în 2009 și 2012.

 

Conform planurilor actuale, noul canal între cele două mări ar trebui să fie situat la 25-30 de kilometri vest de Istanbul și ar putea gestiona 85.000 de nave anual, inclusiv unele dintre cele mai mari nave de pe Pământ, precum și nave militare, având în vedere că este planificat să aibă 150 de metri lățime și 25 de metri adâncime. Ca atare, există anumite motive pentru a accepta predicțiile lui Erdoğan conform cărora proiectul va fi la fel de influent geopolitic ca și canalele Suez și Panama. Acest lucru se întâmplă mai ales pentru că, după cum scriu Baliyev și Areshov, din ianuarie 2018, Ankara a insistat că  limitările Convenției de la Montreux nu se vor aplica navelor care traversează Canalul Istanbul.

 

Și totuși, susțin cei doi analiști ruși, colapsul actual al prețurilor petrolului la nivel mondial și scăderea comerțului internațional amenință viabilitatea pe termen lung a acestui mega-proiect de canal. În consecință, susțin aceștia, singurul mod în care proiectul va merge înainte este dacă țările NATO asigură finanțarea. Dacă Occidentul face asta, va demonstra că proiectul Canalului Istanbul este mai mult legat de extinderea rolului NATO în Marea Neagră și mai puțin de aspectul economic, oricât de mult ar susține turcii contrariul.

 

Aleksey Ierkhov, ambasadorul Moscovei la Ankara, a tras un semnal de alarmă în legătură cu această posibilitate în decembrie 2019. El a declarat că poziția Moscovei, chiar dacă canalul va fi construit, esta ca să se aplice Convenția  Montreux pentru trecerea prin el. Mai mult decât atât, diplomatul și guvernul rus agreează (și eventual sprijină pe ascuns) pozițiile celor din Istanbul și Turcia, care se opun noului canal, fie din motive de mediu, fie din cauza costului enorm (Voyenno-Promyshelenny Kuryer, 14 martie ).

 

În așteptarea faptului că Ankara, cu sprijinul Occidentului, va merge mai departe, Baliyev și Areshev adaugă că „anumiți cercetători ruși critică în mod rezonabil pariul exclusiv al Moscovei pentru Erdoğan și conducerea sa”, având în vedere planurile turcești pentru canal și ostilitatea continuă față de prevederile Convenției de la Montreux. Așa cum cei doi subliniază, nu există nicio șansă ca Montreux să fie anulată fără construcția canalului; și astfel, realizarea acestui canal trebuie încetinită până când Ankara recunoaște că trecerea navelor prin el va rămâne în limitele Montreux (Voyenno-Promyshelenny Kuryer, 14 martie).

 

Baliyev și Areshov reflectă clar gândirea multora din capitala Rusiei, ceea ce sugerează că Moscova va lua măsuri pentru a bloca canalul, fie prin agitarea opoziției din Turcia, fie prin încercarea de a bloca finanțarea străină a proiectului. Voci din Turcia și-au exprimat dorința de a ieși de sub restricțiile Montreux, pentru a se restabilirii controlului asupra strâmtorilor turcești. Această dezbatere internă se va intensifica pe măsură ce Turcia se va apropia de construirea noului canal, care ar putea deveni, în viitorul apropiat, o cauză a noilor tensiuni dintre Moscova și Turcia, respectiv între Est și Vest.

 

 

 

 

 

 

 

 

Imagine cu caracter simbolic
Moscova este îngrijorată de planul Ankarei privind construcția Canalului Istanbul 

Black Sea 

Military Activities Picture

https://psihologiepitesti.wordpress.com/

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE