18 iunie 2019

Sursa: reuters.com,  defence-blog.com

 NATO se confruntă cu costuri semnificative dacă nu va alege un succesor pentru flota sa îmbătrânită formată din 14 aeronave Boeing E-3A de avertizare și control (AWACS), numite adesea  "ochii în cer".


Michael Gschossmann, director general al agenției care gestionează flota AWACS a NATO, a declarat că se așteaptă să finalizeze până în decembrie 2019 un contract de 750 milioane USD cu compania americană Boeing, pentru a prelungi durata de exploatare a aeronavei E-3A până în 2035.


În același timp, acesta a precizat că este esențial să se ia o hotărăre rapidă privind înlocuirea avioanelor E-3A, din anii 1979/1980, altfel NATO ar trebui să suporte cheltuieli semnificative pentru a le menține operative și după 2035.


"Trebuie să ne mișcăm în acest sens. Trebuie să ne asigurăm că studiile se vor derula rapid. Avem nevoie de o verificare a situației reale", a declarat Gschossmann.


Avioanele AWACS se numără printre puținele active militare deținute și operate de NATO, și nu de state individuale. Acestea sunt folosite în misiuni de poliție aeriană, sprijin pentru operații de combatere a terorismului, evacuare și răspuns la criză.


Gschossmann a declarat pentru Reuters că NATO ar putea urma exemplul unor state membre, precum Marea Britanie și Turcia, care au optat pentru achiziționarea noii aeronave E-7, construite tot de Boeing. Aceste aeronave, a spus el, ar fi suficient de mari pentru a permite adăugarea unor noi capabilități în următorii ani, cum ar fi cele de operare a dronelor pentru supravegherea extinsă.


"Trebuie să ne asigurăm că achiziționăm un sistem care permite dezvoltarea, dar de asemenea - din motive financiare și de timp - se bazează pe capacitățile existente", a precizat acesta.


NATO examinează problema înlocuirii AWACS ca parte a unui studiu mai amplu al supravegherii, dar procesul s-a individualizat din cauza schimbărilor rapide ale amenințărilor și a noilor capabilități emergente.


Franța și Statele Unite operează, de asemenea, avioane E-3A și ar putea cumpăra avioane E-7 în următorii ani, ceea ce ar determina reducerea costurilor de producție.


"De ce să nu mizăm pe tehnologia demonstrată, deținută deja de E-7, și să oferim NATO un anumit număr de astfel de aeronave? Acest lucru ne-ar oferi o capabilitate de bază, care ar putea fi extinsă în viitor", a mai declarat Gschossmann.

 

Comentariu BSMAP: Aeronava E-7 este construită pe platforma Boeing 737-700, cu adăugarea unui radar avansat multirol cu scanare electronică (Multi-Role Electronically Scanned Array - MESA) și a 10 console de ultimă generație care permit echipajelor urmărirea simultană a țintelor aeriene și maritime. 

Aeronava asigură avertizarea timpurie și controlul situației țintelor, centralizează informații dintr-o mare varietate de surse, le analizează și le distribuie  beneficiarilor în funcție de natura lor. 

Potrivit datelor producătorului, E-7 poate controla spațiul tactic de luptă, poate să furnizeze direcția mijloacelor de luptă aeriene, maritime si terestre, și poate asigura sprijin aeronavelor de alimentare (cisternă) și celor de cercetare aeriană.

În prezent aeronavele NATO E-3A execută periodic misiuni și în zona României pentru menținerea nivelului de interoperabilitate în cadrul serviciului NATO Poliție-Aeriană.

 

 

NATO încearcă să înlocuiască flota îmbătrânită de avioane AWACS E-3A

Black Sea 

Military Activities Picture

https://psihologiepitesti.wordpress.com/

  1. ro

EVENIMENTE