03 martie 2019

Dan Ioniță / BSMAP, Sursa: vpk.name

Pe pagina de știri a Complexului Militar Industrial vpk.name a fost publicată o analiză făcută de căpitan rangul 3 în rezevă, Maxim Klimov, intitulată "Cu privire la măsurile de urgență ce trebuie luate pentru rezolvarea problemelor critice ale construcțiillor de nave de suprafață".


Prezentăm în continuare conținutul integral al materialului, așa cum a fost acesta redactat de autor:

 

1. Aspecte critice:
- navele de luptă în zona apropiată sunt uzate, învechite și și-au pierdut de fapt sensul de nave de luptă;
- navele de luptă în zona îndepărtată sunt depășite fizic și moral, au rămas doar câteva unități în exploatare: 
- este inevitabil “colapsul" naval la începutul anilor 2020.

 

Proiecte noi și modernizare:

 

Fregata  Proiect 22350 – 4 comenzi
Avem nevoie de o navă mai mare (proiect 22350М) - dar nu avem încă un generator principal de energie pentru acest proiect, deci este recomandat să creștem seria 22350 la cel puțin șase unități - trei pentru Flota de Nord și trei pentru Flota din Pacific.

 

Corveta Proiect 20386 
Este un concept vicios, cu armament extrem de slab, însă nu acesta este lucrul cel mai important, ci faptul că, până acum, o serie de probleme tehnice fundamentale legate de funcționarea acestui proiect ca sistem de luptă nu au fost încă rezolvate (în primul rând la evaluarea deformării suprastructurii și a fundației rețelei fazate de antene - se obțin valori mari ale lăţimii fasciculului sistemului de antene, în plus dimensiunile măsurate sunt inconstante și aleatorii, adică stabilizarea fasciculului rețelei de antene nu este în mod evident asigurată).

 

Navă mare de desant (BDK) Proiect 11711 
Cu toate defectele sale astăzi este cel mai eficient proiect pentru zona îndepărtată (astfel de nave sunt necesare pentru funcționarea flotei militare) și, prin urmare, este absolut de neînțeles limitarea seriei la două unități, minimul necesar fiind de câte două unități 11711 în componența Flotei Mării Negre și a Flotei Pacificului (modernizate cu arme îmbunătățite!); cu un astfel de BDK am putea fi o prezență constantă și deranjantă în zona îndepărtată (Oceanul Indian).
 
Nava de patrulare Proiect 22160 (sau corveta P 22160)
O înșelătorie a SPDB (Severnoye Project Design Bureau) și a unui grup de persoane - lipsită de viteză, lucru ce va deveni clar după testele de navigație și cu o manevrabilitate extrem de limitată a elicopterelor și bărcilor; este un concept defectuos și eronat în principiu, întrucât noile amenințări și condiții necesită utilizarea unor nave mult mai puternice în zona îndepărtată.

 

N.t.: Pe 20.12.2018, în cadrul unei ceremonii desfășurate în Baza Navală – Novorossiysk, prima navă de patrulare Proiect 22160, Vasily Bykov, a fost introdusă în dotarea Flotei ruse din Marea Neagră (FRMN). Construcția navei a început în anul 2014 la șantierele navale Zelenodolsk și Zaliy, în Kerch, Crimeea. În total, este planificată introducerea în înzestrarea FRMN a șase nave de acest tip. Cea de-a doua navă, Dmitri Rogachev, se află în teste la Novorossiyk, urmând să se alăture flotei în cursul anului 2019.

 

Dragorul maritim (MTȘ) Proiect 12700 (clasa Alexandrit) 
Este un concept învechit, de fapt, este o navă creată înainte de prima mină modernă, care ori se va arunca în aer singură, ori cu ajutorul propriului vehicul subacvatic telecomandat. În pulus, are probleme cu sistemul de propulsie și energie (produs de PJSC Zvezda-fabrică de motoare diesel de mare viteză).

 

Nava mică purtătoare de rachete (MPK) Proiect 22800 
Este cel mai de succes proiect în prezent, dar... de fapt nu era necesar Forțelor Navale (deoarece ar fi mult mai eficientă modernizarea navei purtătoare de rachete Proiect 1234, dar nu pentru rachetele "Uran", ci pentru "Kalibr". De asemenea, rămâne problema critică a Forțelor Navale, lupta antinavă în zona apropiată, la care se adaugă problemele cu sistemul de propulsie și energie format din trei motoare diesel de tip M-507D-1 și trei generatoare diesel DGAS-315 produse de societatea PJSC Zvezda.


Nava mare de luptă antisubmarin (BPK) - fregata Proiect 1155
Modernizarea a intarziat datorită duratei limitate de viață a traseelor ​​de cabluri și a costurilor de lucru ridicate. Este recomandat să se limiteze modernizarea la: utilizarea complexului de lansare a rachetelor Kalibr, KT-100 obișnuit, utilizarea în compunerea complexelor de rachete antiaeriene a blocurilor din gama "Tora", reparații ale sistemului de propulsie și alimentare cu energie electrică, radare noi, complexul hidroacustic "Minotaur".

 

Crucișătorul nuclear greu (TARKR) Proiect 11442(M)
Este extrem de costisitor, iar conceptul acestei modernizări este incorect ("noul Yamato"). Evident că modernizarea altor nave pe acest proiect este imposibilă din punct de vedere financiar și inoportună din motive operaționale, ceea ce Yamato a arătat pe deplin în 1945 (n.t.: când a fost scufundat de aviația americană, pe 7 aprilie; a fost o țintă mare, lentă, de unde și aluzia autorului).

O opțiune bună ar fi o modernizare normală pe Proiectul 20380, cu complexul naval universal cu rachete "Kalibr", radar de la proiectul 22800 șamd, însă centrul de cercetare științifică Almaz "se odihnește" în proiectul 20386 ...

 

În acest timp, apărarea navală în zona apropiată este pur și simplu "neacoperită" - atât în cea ce privește lupta antisubmarin, cât și lupta împotriva minelor, iar pentru zona îndepărtată ne așteaptă un colaps în următorii ani.  

 

2. Soluția

Este evident că pentru Forțele Navale și Complexul militar-industrial există o nevoie critică de serii de nave eficiente - atât pentru zona apropiată, cât și pentru cea îndepărtată.


Și atunci, se recomandă:


- o creștere a Proiectului 22350 cu cel puțin încă 2 unități (câte 3 pentru Flota de Nord și Flota Pacificului);
- o creștere a Proiectului 11771 cu 2 unități (pentru Flota Mării Negre și Flota Pacificului)
- Proiectul 22160 - nu trebuie extins; singura posibilitate efectivă de a folosi navele deja construite sau contractate este pentru asigurarea securității gazoductului Nord Stream;
- luând în considerare situația reală a contractelor cu Orientul Îndepărtat pentru sistemul de propulsie și energie al Proiectului 22800, acestea ar trebui să fie anulate, iar navele mici purtătoare de rachete să fie echipate cu motoare diesel mai modeste, pe care le poate produce exclusiv Zvezda - pur și simplu nu există alte opțiuni;
- modernizarea Proiectului 1234 prin echiparea cu complexul naval universal cu rachete "Kalibr";
- Realizarea Proiectului 12700 (dragoare maritime) în producție de serie cu finalizarea primelor corpuri și eliminând deficiențele existente.


Principalul lucru, avem nevoie de proiecte noi:

- Corvete pentru apărarea zonelor maritime apropiate;
- Fregata expediționară, pentru zonele îndepărtate;
- O nouă navă mică de luptă antimină și, în perspectivă, un dragor mare.

 

Datorită termenelor limită, "constructorii de nave" dau vina pe contractori, dar există o serie de componente și sisteme fiabile, pe care se poate conta în cadrul unui proces de construcție de urgență a navelor și pentru prevenirea unui "colaps naval" la începutul anilor 2020. În același timp, este evident că, ținând seama de situația financiară, costul navelor noi ar trebui să fie strict limitat.

 

Situația cea mai acută este apărarea antisubmarin din zona apropiată. Proiectul unui "mic Ghepard" poate fi asamblat rapid fiind gândit după modelul Karakurt - conform contractului de stat cu constructorul. (n.t. inspirat din Proiectul 11661, cod Ghepard, care reprezintă nave de patrulare concepute pentru a îndeplini un complex de sarcini de căutare și combatere a submarinelor, țintelor de suprafață și aeriene, conducerea patrulelor, operațiunile de convoi și protecția zonei economice maritime, fiind echipate cu sisteme de artilerie antiaeriene, antinavă și antisubmarin). 

 

Ca reper, termenul de realizare al Proiectului 22800 clasa Karakurt (nave multirol  purtătoare de rachete), este de 3 ani, după cum știm. În același timp, este recomandat să se efectueze construcția și livrarea navelor de patrulare în perechi ținând seama de caracteristicile specifice de luptă - tactici în grup.


În mod similar, proiectul "fregata expediționară" poate fi construit rapid și fiabil. Motorul principal este în mod evident diesel fabricat la uzina din Kolomna, cu trei arbori (3хDRA12000). De asemenea, este important să acordăm șansa navelor produse ulterior în această serie, de a beneficia de sistemul energetic al proiectului 20386. În același timp, termenul de realizare de 4,5 ani este unul realist.

 

Tabel cu componente navale fiabile 

 

Dragorul maritim proiect 12700 are trei neajunsuri cheie:
⦁    Conceptul învechit (nava produsă "înainte de prima mină modernă");
⦁    Rezistență minimă la explozie;
⦁    Incapacitatea de a rezolva sarcini multiple (cel puțin la nivelul proiectului 266M).


Mai mult de atât, problemele cu seria de motoare diesel, capacitatea reală a șantierului naval Zvezda fiind de un set pe an. Evident că navele sunt necesare, dar au nevoie de modernizare. În această situație alternativa de urgentare a seriei de dragoare de radă pe baza Proiectului 10750E este renunțarea la importuri și creșterea caracteristicilor de performanță; organigrama este similară cu cea pentru Karakurt, conform contractului cu uzina.


Un nou proiect de navă antimină cu un deplasament mediu de aproximativ 500 de tone este cu siguranță necesar, ar trebui să ofere nou nivel în lupta antimină și să îndeplinească cele mai înalte cerințe. Dar până când vom obține experiența necesară punerii în aplicare (inclusiv dezvoltarea cercetărilor și testelor) a noilor mijloace contra minelor, să fim rezonabili, nu putem scrie instrucțiuni tehnico-tactice astăzi.
 

 

Notă. Este recomandat să se limiteze costul noilor proiecte de nave la următoarele niveluri:
- Dragor de radă - 2,5 miliarde de ruble (aprox 37 milioane USD);
- Corveta pentru protejarea raioanelor maritime - 5 miliarde de ruble (aprox 74 milioane USD);
- "Fregata expediționară - 15-20 miliarde de ruble (aprox 220-290 milioane USD).

 

3. Aspecte organizatorice
Nu există nicio alternativă la utilizarea motoarelor diesel pentru a rezolva problema cu sistemul energetic al navei multirol purtătoare de rachete proiect 22800, în pofida tuturor "asigurărilor" oficialilor. 


Opțiune: utilizarea motoarelor diesel M507 deja construite (luate de pe corvete) la navele multirol, iată soluția fiabilă și garantată a problemei. Tema trebuie tratată nu numai pentru motoarele 507 ci pentru toate resursele aflate în înzestrarea Forțelor Navale - de exemplu artileria din pupa navelor antisubmarin și a celor multirol este în stare destul de bună și cu o resursă mare și are sens să fie folosită pe navele noi, așa cum fac alte flote. În mod analog este potrivită acordarea permisiunii de a utiliza produse din industria civilă, sau cu întrebuințare duală.


Având în vedere situația și "circumstanțele juridice", această decizie poate fi luată numai de către comandantul suprem. Prin urmare, este recomandat să se pregătească urgent un raport și documentele necesare soluționării acestor aspecte.

 

Comentariu: În urma sancțiunilor impuse Federației Ruse de către UE, livrarea motoarelor diesel germane MTU 16V4000M90 (instalate pe primele cinci nave ale Proiectului 21631) a devenit imposibilă, iar în anul 2015 construcția navei a fost suspendată. Ulterior, a fost luată decizia ca pe toate navele purtătoare de rachete din cadrul proiectului să fie instalate, începând cu nava Vyshniy Volochek, agregate de reductoare diesel cu motoare diesel de tip CHD622V20, cu o putere de 3.200 de kilowați, produse de societatea chineză Henan Diesel Engine Industry Co., Ltd (HND, situată în orașul Jianxi, provincia Luoyang), care face parte din societatea de construcții navale China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) și care furnizează și generatoare diesel de tip DGA-280-V-A1-IPS (câte patru pe fiecare navă). Reductoarele sunt fabricate, de asemenea, și de societatea chineză Сhongqing Gearbox Co. Ltd. (Jiangjin, Chongqing) din cadrul CSIC. Furnizorul de instalații de reductoare diesel și generatoare diesel pentru navele Forțelor Navale ale Federației Ruse este societatea “Sisteme de propulsie navală” din Sankt Petersburg, care, în decembrie 2014, a încheiat cu compania Henan Diesel Engine Industry Co. un acord de exclusivitate în ceea ce privește “furnizarea de produse ale companiei Henan Diesel Engine Industry Co., Ltd pe teritoriul Federației Ruse”. În luna septembrie 2015, între părți a fost semnat contractul de livrare a primelor două complete de instalații energetice principale și generatoare diesel pentru primele două nave purtătoare de rachete ale Proiectului 21631, cu numerele de uzină 636 și 637.
 

 

Imagine cu caracter simbolic
Principalele probleme ale navelor de luptă aflate în dotarea Forțelor Navale ruse

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE