18 august 2019

 Rusia: Influențare, manipulare și dezinformare a opiniei publice din Orientul Mijlociu - 
II.  Principalele platforme de dezinformare și propagandă ale Rusiei în Orientul Mijlociu

A. Haritonovici

   Dacă în perioada Războiului Rece, URSS acționa în Orientul Mijlociu doar prin asistență politică, economică și militară acordată regimurilor antiamericane, în prezent, Moscova își utilizează și capacitățile de război informațional pentru a-și atinge obiectivele de politică externă în regiune. 

 

În acest sens, Orientul Mijlociu oferă Rusiei oportunități unice, având în vedere că țările din zonă au, în general, organe de presă bine controlate de stat, cu o presă independentă slabă și o populație care are din ce în ce mai mare încredere în platformele de socializare. La acestea se adaugă și suspiciunea istorică a audienței arabe la adresa surselor de știri occidentale, Rusiei fiindu-i relativ ușor să-și prezinte propriile mijloace de informare ca fiind o alternativă mai bună de informare.

 

În timp ce în interiorul Rusiei propaganda glorifică regimul lui Vladimir Putin, în alte țări aceasta exploatează nemulțumirile locale și revendicările.

 

De remarcat este faptul că operațiile de dezinformare rusești nu încearcă să convingă audiența străină că punctele de vedere ale Rusiei sunt cele mai corecte. Obiectivul acestora este mai degrabă de a crea confuzie și a distorsiona evenimentele curente și istorice care amenință imaginea Rusiei, să minimalizeze consensul internațional asupra comportamentului rus în țară și în afara acesteia și să prezinte Rusia ca o putere globală responsabilă și indispensabilă. 

 

Kremlinul diseminează informații de presă în Orientul Mijlociu prin intermediul canalului de televiziune RT Arabic și secțiunii de limbă arabă al agenției Sputnik, ambele cu sediul la Moscova, care sunt cele mai vizibile elemente ale propagandei ruse în peisajul mediatic din regiune. Acestea cultivă imaginea Rusiei ca fiind o mare putere și promovează o ideologie antioccidentală. 

 

Canalul RT Arabic a început să emită în mai 2007, sub numele de Russia al-Yaum TV, fiind redenumit RT Arabic în 2009.  Audiența acestui canal de televiziune a început să crească începând cu declanșarea (la sfârșitul anului 2010) mișcărilor de protest în mai multe țări cu regim autoritar, cunoscute sub numele generic de „primăvara arabă” și, mai ales, după intervenția militară a Rusiei în Siria, în septembrie 2015.

 

RT Arabic acoperă o mare diversitate de evenimente din întreaga lume, prezentate din punctul de vedere al guvernului de la Moscova, dar emisiile sale sunt concentrate în special pe evenimente, dezbateri și informații din Federația Rusă și lumea arabă.

 

În prezent, datorită accesului la  televiziunile prin satelit și internet, canalele de limbă arabă ale propagandei ruse pot fi urmărite de publicul țintă de oriunde din lume. Începând cu noiembrie 2012, acestea au fost preluate și de myTV, o platformă media prin intermediul căreia pot fi urmărite emisiile canalelor de televiziune din țările arabe în America de Nord, America de Sud, Australia și Noua Zeelandă. În redacția RT Arabic lucrează ziariști și analiști ruși și arabi, într-o echipă multinațională de peste 500 de persoane, care include vorbitori nativi de limbă arabă din Algeria, Egipt, Iordania, Irak, Yemen, Libania, Mauritania, Maroc, Palestina, Tunisia, Oman, având corespondenți de presă în Liban, Palestina, Irak, Egipt, Israel, Marea Britanie și SUA. 

 

În paralel, Sputnik Arabic News Service asigură acoperirea „celor mai  importante evenimente internaționale și opinii pe care celelalte surse media nu le relatează”. Acestea sunt furnizate prin email, servere FTP și prin terminalele sale online. Aproape 100 de corespondenți, vorbitori nativi de limbă arabă, ai rețelei Sputnik transmit din peste 50 de țări. Serviciul de știri în limba arabă al Sputnik este coordonat din două locații, Moscova și Cairo. Informațiile sunt difuzate zilnic, 24 de ore din 24, inclusiv în week-end și conțin breaking news, analize și interviuri.

 

Relatările celor două organe media, în limbile rusă, arabă și engleză, reflectă direcțiile politicii externe a Moscovei și utilizează o gamă largă de tehnici de manipulare și dezinformare. Informațiile diseminate scot în relief faptul că SUA și aliații europeni ai acestora sunt responsabile pentru instabilitatea din Orientul Mijlociu. Cele două canale media prezintă declarații ale unor oficiali ruși care subliniază importanța cooperării cu SUA în lupta împotriva Statului Islamic, în paralel cu materiale critice la adresa Washingtonului, inclusiv acuzații potrivit cărora SUA sprijină unele organizații teroriste în Siria. O altă temă frecventă este parteneriatul regional al Rusiei cu Turcia și Iranul.

 

În plan mediatic, Rusia a încercat să impună o altă viziune asupra situației geopolitice din Orientul Mijlociu. Principalii vectori de  influență în zonă, canalul de televiziune RT Arabic și secțiunea de limbă arabă a agenției Sputnik, au prezentat o variantă diferită a conflictului sirian în raport cu mass-media occidentale, reducând până la zero granița dintre minciună și adevăr, susținând că informațiile  văzute în mod diferit de celelalte mijloace de informare sunt de fapt doar „puncte de vedere”. 

 

Războiul civil din Siria a fost descris ca o acțiune de contrainsurgență desfășurată împotriva unor „grupări de opoziție extremiste”, compuse în mare parte de mercenari și teroriști, finanțate din exterior pentru a răsturna regimul lui Bashar al-Assad. Cele două canale media au insistat că toate masacrele ar fi fost comise de opoziția extremistă și nu ar fi avut nicio legătură cu regimul de la Damasc sau cu militarii ruși, exagerând și distorsionând faptele în relatarea evenimentelor.

 

Televiziuni, platforme social-media și site-uri de știri online din zonă, loiale politicii ruse, au preluat informații care prezentau opoziția siriană ca fiind o insurgență jihadistă susținută de unele monarhii conservatoare din Golful Persic, care doresc îndepărtarea de la putere a președintelui sirian. 

 

Cu alte cuvinte, propaganda rusă a inoculat ideea că în Siria nu există decât două alternative: Bashar al-Assad sau jihadiștii. Aceasta, prezentată în mod repetat de RT  și Sputnik și preluată de social-media, a avut consecințe importante, discreditând opoziția siriană și chiar reducând susținerea opiniei publice occidentale pentru îndepărtarea de la putere a lui Bashar al-Assad.

 

SUA și Europa au fost și ele ținte ale propagandei ruse. Vectorii de influență ruși au propagat ideea că Occidentul ar fi eșuat în lupta cu terorismul și chiar ar fi creat Statul Islamic, cu care ar coopera, sub acoperire, pentru atingerea unor obiective în regiune. Tot prin astfel de mijloace, care constituie o bază bună de lansare a unor teorii ale conspirației, au fost diseminate zvonuri că CIA și Mossad ar fi implicate în evenimentele din ultimii ani care au avut loc în țări din Orientului Mijlociu și Africa de Nord, informații care au avut impact la toate nivelurile societăților din lumea musulmană.

 

(Urmează: III. Tehnici de manipulare și dezinformare)

 

 

 

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

PROPAGANDA RUSĂ ÎN ORIENTUL MIJLOCIU