20 august 2019

Rusia: Influențare, manipulare și dezinformare a opiniei publice din Orientul Mijlociu - 
IV. Impactul platformelor social media în Orientul Mijlociu și Africa de Nord

A. Haritonovici

   În Orientul Mijlociu, o regiune cu o populație de aproximativ 400 de milioane de oameni, aproape 65% au o vârstă sub 30 de ani, cea mai mare proporție între generații din istoria regiunii. Deși posesia unui telefon mobil se situează sub media mondială de 53%, numărul utilizatorilor de Internet și platforme social media s-a dublat în perioada 2015-2017, ajungând la aproximativ 319 milioane și se așteaptă ca până la sfârșitul anului 2020 să ajungă până la 65%, în linie cu numărul global de utilizatori.

 

Potrivit unui studiu al Northern University din Qatar, Whatsapp este unul dintre cele mai populare canale de socializare în rândurile populației arabe, aplicația fiind folosită de 67% dintre utilizatori, urmată de Facebook (63%) și YouTube (50%).

 

Utilizarea opțiunii de grup de discuții a Whatsapp a crescut substanțial în ultimii ani. Aproximativ trei sferturi dintre arabi sunt membri ai unui grup de familie sau prieteni, jumătate dintre aceștia fiind membri ai unor grupuri cu interese sau pasiuni comune.  

 

În ciuda popularității sale, nu toate funcțiile aplicației sunt accesibile în regiune. Serviciul de apel video a fost introdus la nivel global în decembrie 2016, dar utilizatorii din Emiratele Arabe Unite (EAU) nu au acces la acesta, conform legislației locale, apelurile pe Whatsapp și Facetime fiind blocate de guvern în iunie 2017. 

 

Deși în anul 2013 numărul utilizatorilor aplicației Facebook în Orientul Mijlociu și Africa de Nord era de 94%, acesta a scăzut până la 74% în 2017.  În Arabia Saudită a scăzut de la 76 % la 55%, în EAU, de la 83% LA 70%, în Qatar de la 43% la 22%. În alte țări ale Orientului Mijlociu, numărul utilizatorilor de Facebook a scăzut cu cel puțin 20% în ultimii ani. Egiptul rămâne țara din regiune cu cei mai mulți utilizatori de Facebook, adică 17 milioane.

 

Aplicația Twitter a devenit mai populară în rândurile utilizatorilor din regiune începând cu aprilie 2017, după ce aceasta a apărut în varianta Twitter Lite, cu un volum redus de date, devenind mai accesibilă în zonele în care abonamentele de internet mobil  sunt mai scumpe. În noiembrie 2017, Twitter Lite a fost lansat în 24 de țări, inclusiv în câteva țări din Orientul Mijlociu și Africa de Nord (Algeria, Egipt, Tunisia și Israel). Decizia a urmat unei tendințe a platformelor de social media de a oferi variante mai prietenoase cu posibilitatea utilizării acestora cu costuri mai mici. În 2016, Facebook a lansat Messenger Lite în cinci țări, inclusiv Tunisia, și în alte 150 de țări în 2017, incluzând Algeria și Maroc.

 

În anul 2017, în Orientul Mijlociu și Africa de Nord erau aproximativ 63 de milioane de utilizatori ai aplicației Instagram, adică 10% din numărul global de utilizatori, aceasta în condițiile în care în regiune locuiesc 3% din numărul total al populației la nivel mondial.

 

Aplicația YouTube este folosită zilnic de jumătate din numărul tinerilor arabi. Arabia Saudită este cea mai mare piață a YouTube la nivel global, iar postările video sunt cea mai populară metodă de socializare a tinerilor. În Arabia Saudită, femeile utilizează deseori YouTube pentru a-și expune părerile.

 

În studiul Nortwestern University din Qatar se apreciază că în era „fake news”, încrederea populației arabe în presă este la nivel înalt, aceasta fiind cel puțin dublă față de cea a populației americane. Doar 47% din populația arabă au încredere în știrile postate pe platforme social media.

 

Potrivit unui sondaj de opinie al Gallup (anul 2016), doar 32% dintre americani aveau încredere în mass-media, în comparație cu aproximativ 67% în Iordania, Liban, Qatar, Arabia Saudită și EAU ȘI 58% În Tunisia.

 

Urmează: V. Un exemplu de campanie rusă de dezinformare pentru acoperirea crimelor de război în Siria

 

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

PROPAGANDA RUSĂ ÎN ORIENTUL MIJLOCIU