21 august 2019

Rusia: Influențare, manipulare și dezinformare a opiniei publice din Orientul Mijlociu - 
V. Un exemplu de campanie rusă de dezinformare pentru acoperirea crimelor de război în Siria (1)

A. Haritonovici

  Syria Campaign, un grup care militează pentru drepturile omului în Siria a mandatat compania americană pentru informații în domeniul social media Graphika să investigheze campania de dezinformare cu privire la voluntarii din Căștile Albe. Graphika, care a investigat și alte campanii de dezinformare, a analizat peste 12,6 milioane de tweeturi, provenite din aproximativ 2,65 milioane de conturi Twitter.

 

Investigația a relevat că în timpul unor momente cheie din perioada 2016-2017, postările boților și trollilor cu referire la Căștile Albe au ajuns la aproximativ 56 de milioane de persoane. Acești boți și trolli au activat și în alte campanii de dezinformare ale Rusiei.

 

Graphika a analizat 10 perioade de timp, în intervalul iunie 2016 – octombrie 2017, când discuțiile despre Căștile Albe au avut  o intensitate ridicată pe Twitter. Acestea includ nominalizarea Căștilor Albe pentru premiul Nobel pentru pace, ofensiva de la Aleppo din 2016 și câștigarea premiului Oscar pentru un documentar referitor la munca acestora. Investigația Graphika a relevat cum au fost plasate acuzații false cu privire la activitatea Căștilor Albe pe unele dintre cele mai influente conturi de Twitter.

 

În analiza Graphika se afirmă: „Este dificil de demonstrat că o serie de conturi sunt boți sau sunt conectate cu ferma de troli a Rusiei, dar putem aduna dovezi circumstanțiale că există unele apropieri. Din punct de vedere calitativ, această rețea pare foarte asemănătoare cu cele care au acționat în alte campanii ruse de dezinformare... Aproximativ jumătate din conturile analizate au participat în cel puțin o altă campanie rusească de dezinformare”.

 

În timp ce orice căutare pe Twitter a #WhiteHelmets relevă o mulțime de conturi aparent suspicioase, este extrem de dificil de dovedit cu siguranță dacă un cont este bot sau  troll. Conturile false implicate în aceste eforturi de dezinformare sunt din ce în ce mai sofisticate.

 

Dintre cele 12.352 de conturi apreciate de Graphika ca fiind ”cele mai conectate și mai influente”, peste 6.000 (aproximativ 50%) apar în cel puțin o altă campanie rusească de dezinformare, în timp ce 11 apar pe o listă de conturi publice cunoscute ca fiind controlate de faimoasă fermă de trolli a Rusiei, cunoscută sub numele oficial de Agenția de Cercetare pe Internet (engl. „Internet Research Agency” sau „IRA”). 

 

Pe 28 septembrie 2017, o cercetare independentă a Syria Campaign a descoperit că 21 de conturi au postat pe Twitter aceeași afirmație potrivit căreia atacul cu gaz sarin de la Khan Sheikhoun (4 aprilie 2017) a fost un „steag fals” (engl., false-flag) al Căștilor albe. Aceste tweeturi, aparent independente unele de altele, au postat același clip video, provenit de la „In The Now” (o emisiune difuzată de RT), acompaniat de același text: “CW used by #AlQaeda not by #Assad #Khansheikun was falseflag of alqaeda linked fake aid organisation #whitehelmets”, în exact același moment, 4:39 pm.

 

Profilele conturilor sugerează că acestea postează independent de la Londra, Berlin, Istanbul, New York, Chicago și alte locații. Biografiile titularilor acestor conturi afirmă că sunt „pro drepturile omului”, „neutru”, „anti-Wahabi”, „anti-Zionist” sau alte au alte poziții. Șase dintre aceste conturi erau deja suspendate în momentul difuzării raportului Syria Campaign, dar celelalte erau încă vizibile.

 

Foto: The Corbett report

 

Urmează: VI. Un exemplu de campanie rusă de dezinformare pentru acoperirea crimelor de război în Siria (2) - Vanessa Beeley

 

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

PROPAGANDA RUSĂ ÎN ORIENTUL MIJLOCIU