26 august 2019

Rusia: Influențare, manipulare și dezinformare a opiniei publice din Orientul Mijlociu -
XIX. Conspirații sponsorizate de state

A. Haritonovici

  Niciun organ de presă nu a fost mai prolific în amplificarea informațiilor false despre Căștile Albe decât siteurile de știri finanțate de guvernul rus prin RT și Sputnik News.

 

Pe 8 septembrie 2015, cu trei săptămâni înainte de începerea campaniei militare ruse în Siria, Sputnik News a publicat un interviu cu Vanessa Beeley, care se referă la Căștile Albe ca fiind o „ONG sponsorizată de Soros”, în ciuda faptului că grupul nu are legături cu miliardarul american George Soros. Vanessa Beeley repetă acuzațiile că activitățile voluntarilor acoperă și ajută teroriștii. În prima zi a intervenței ruse în Siria, Sputnik News a prezentat Căștile Albe ca fiind „o organizație cvasiumanitară controversată”, acuzând-o că produce fake news. Citând-o pe Vanessa Beeley din nou, Sputnik News a sugerat că  relatările Căștilor Albe despre atacurile ruse „sunt parte a unui război informațional desfășurat împotriva Moscovei”. Secțiunile de limbă franceză și turcă ale Sputnik News au tradus și difuzat, de asemenea, acuzațiile nefondate ale Vanessei Beeley. În cursul a peste doi ani, Sputnik News a difuzat mai multe materiale despre Căștile Albe, cu titluri  în care îi asociază pe voluntari cu Al-qaeda.

 

O serie de relatări de presă al RT, realizate de Murad Gazdiev au adus informații dubioase despre Căștile Albe. În sep 2017, RT a difuzat un reportaj de 16 minute intitulat ”Nu le pasă de noi. Sirienii pe adevărata agendă a Căștilor Albe”, prezentat de Murad Gazdiev,  care conținea și un interviu cu Vanessa Beeley. În reportaj, Murad Gazdiev a acuzat Căștile Albe că „au transformat o școală într-un depozit de muniții, dublat de un spital”.  

 

Backgroundul lui Murad Gazdiev de jurnalist este neclar. El a apărut la RT în 2014, cu relatări de la Kobane, unde luptătorii kurzi se confruntau cu Statul Islamic, devenind ulterior vocea RT relatările în limbă engleză din Siria. Murad Gozdiev nu a avut activitate ca jurnalist înainte de RT, iar pagina Wikipedia care făcea referiri la el a fost închisă de moderatori, care l-au considerat „un jurnalist neimportant”.

 

Deși majoritatea jurnaliștilor și comentatorilor nu au fost înșelați de aceste teorii ale conspirației, o parte dintre aceștia au început să descrie activitățile Căștilor Albe ca fiind „controversate”, iar unii analiști chiar au citat informații false când au comentat situația din zonă.

 

În octombrie 2016, punctele de vedere ale Vanessei Beeley au început să fie luate și mai în serios, după ce jurnalistul american Max Blumenthal a publicat un material pe siteul web Alternet care sugera că voluntarii Căștilor Albe ar fi beneficiat de fonduri de la USAID (Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională, o agenție a guvernului Statelor Unite ale Americii care oferă ajutor civililor din străinătate, fondată în 1961 de președintele John F. Kennedy), motiv pentru care aceștia sunt „orice altceva ,dar nu imparțiali”. Max Blumenthal și-a continuat atacul asupra Căștilor Albe într-un alt material în care afirmă că aceștia „urmează o agendă concepută de guverne occidentale”. Ulterior, el a acuzat Căștile Albe ca fiind „un braț al Al-qaeda”.

 

Max Blumenthal nu a creditat-o pe Vanessa Beeley ca sursă a aprecierilor sale, afirmând numai că întrebările despre activitățile Căștilor Albe „au fost ridicate de câteva  siteuri web marginale care în general sprijină guvernul sirian”.

 

După atacul cu gaz sarin din aprilie 2017, Max Blumenthal a fost invitat de RT să comenteze incidentul. El și-a exprimat îndoiala că guvernul sirian ar putea fi responsabil pentru atac, afirmând că „ar fi fost o sinucidere politică a lui Bashar al-Assad dacă acesta ar fi autorizat un atac cu gaz sarin într-o zonă cu o semnificație strategică așa mică cum e Khan Sheikhoun”. Max Blumenthal a apreciat că: „Una dintre forțele majore implicate în propaganda insurgenților este așa-zisul grup al Căștilor Albe… Acesta sunt grupurile care produc imagini ca cele pe care le-am văzut la  Khan Sheikhoun”.

 

Pe 16 octombrie 2017, investigatorii ONU au concluzionat că guvernul sirian s-a aflat în spatele atacului. Aceștia au interogat peste 30 de martori oculari și au studiat 2.247 de fotografii,1.284 de înregistrări video,120 de înregistrări audio și 639 de documente. Un studiu de laborator a relevat că „este foarte probabil ca gazul paralizant utilizat să fi fost produs din același precursor chimic care provine de la depozitele siriene”.

 

Surse:

https://thesyriacampaign.org/wp-content/uploads/2017/12/KillingtheTruth.pdf

https://damianradcliffe.files.wordpress.com/2018/02/social-media-in-the-middle-east-2017-1.pdf?source=post_page

https://www.stopfake.org/en/russia-in-the-middle-east-a-new-front-in-the-information-war/

https://www.euromesco.net/publication/dazed-and-confused-russian-information-warfare-and-the-middle-east-the-syria-lessons/

 

 

Sfârșit

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

PROPAGANDA RUSĂ ÎN ORIENTUL MIJLOCIU