19 iunie 2019

Paul Goble, The Jamestown Foundation

  Povestea unicului portavion al Rusiei, Amiral Kuznețov, a tecut de la un episod jenant la altul. Nava (clasificată tehnic drept "crucișător de aeronave grele" pentru a se încadra în limitările Convenției de la Montreux privind accesul portavioanelor prin Strâmtorile Turcești) este în curs de reparații și modernizări. Aceasta nu va fi înlocuită cu un portavion mai modern pentru cel puțin încă 15 ani - și poate niciodată. Situația aduce aminte de studiul clasic al lui Richard Hough din 1958, "Flota care a trebuit să moară", despre eșecul și distrugerea flotei navale ruse în 1905 de către japonezi. La fel ca acel eveniment de multă vreme, care a culminat cu dezastrul de la strâmtoarea Tsushima, istoria actuală este plină de promisiuni îndrăznețe de inovație, marcate însă de încălcarea legii, corupție și incompetență. Nu numai că acest lucru evidențiază declinul Rusiei ca putere navală, ci subliniază și natura sistemului de apărare rus și a sistemului politic.

 

Kuznețov a pus Moscova într-o poziție mai mlt decât jenantă la sfârșitul anului 2016, când a fost trimis în estul Mediteranei pentru a sprijini intervenția Rusiei în războiul civil sirian. Ca de obicei, portavionul trebuia să fie însoțit de remorchere în cazul unor probleme mecanice. Nava nu este alimentată cu energie nucleară, iar un motor defect a făcut ca aceasta să lase în urmă o coloană groasă, neagră de fum de petrol, care a dat roată peninsulei europene. În plus, pe parcursul misiunii, mai multe avioane de luptă au ajuns să se prăbușească în mare. Anul trecut, docul plutitor care urma să fie folosit pentru reparații s-a scufundat, avariind nava. Iar șantierele ruse, care nu au mai construit un portavion de decenii, sunt prea mici pentru a se ocupa de o astfel de activitate. Într-adevăr, un oficial rus a sugerat că un nou portavion ar trebui construit în trei locuri diferite și apoi asamblat pe mare. Astfel, constructorii navali ruși au admis înfrângerea: este puțin probabil ca țara să vadă în curând un nou portavion (cea mai mare, cea mai complicată și cea mai inovatoare navă existentă pe mare în zilele noastre).

 

La Forumul Economic Internațional de la Sankt Petersburg, la începutul acestei luni, Aleksey Rakhmanov, șeful Corporației Naționale pentru Construcții Navale, a spus că Kuznețov, deși îmbătrânit, va rămâne singurul portavion rus "pentru cel puțin 15 ani" și poate chiar mult mai mult, cu excepția cazului în care Moscova se gândește să înlocuiască această navă înainte ca ea să trebuiască a fi dezmembrată, lăsând Rusia fără unul dintre mijloacele-cheie pentru proiecția forței departe de granițele ei. Cu toate acestea, raportându-se la declarațiile lui Rakhmanov, analistul Andrey Riskin de la Nezavisimaya Gazeta spune că în prezent există doar desene preliminare pentru un portavion unic. Și acest lucru este departe de ceea ce ar fi necesar pentru a veni cu un plan realist care să reflecte costurile reale ale înlocuirii navei. Dacă nu cumva se lucrează la o adevărată "lovitură", continuă acesta, "în curând nu va mai fi nimeni" care să arate steagul rusesc asupra oceanelor lumii - în special, având în vedere că Kuznețov în curând ar putea fi scos din funcțiune și transformat într-un centru staționar de pregătire.

 

Rezultatele lui Rakhmanov au fost reluate câteva zile mai târziu la o întâlnire a comandanților din cadrul Forțelor Navale rusești de la Murmansk, unde s-a confirmat că Kuznețov va continua să fie menținut în serviciu, în timp ce nu se află în plan nicio înlocuire a acestuia. Având în vedere eforturile din perioada sovietică ale Rusiei de a moderniza această navă, aceste cuvinte curajoase ar putea fi ultima sforțare a ceea ce, în urmă cu 40 de ani, Moscova spera că va fi o forță navală care ar putea provoca Statele Unite.

 

Expertul militar din Kiev, Mikhail Zhirokhov, subliniază că "Amiral Kuznețov este ultimul exemplu rar al ambițiilor oceanice ale Uniunii Sovietice". La începutul anilor 1970, Moscova a decis să construiască cinci portavioane și a făcut acest lucru între 1975 și 1991. Kiev, Minsk, Novorossiisk, Amiral Gorshkov (inițial Harkov și apoi redenumit din nou Baku) și, în final, Amiral Kuznețov.

 

Soarta acestora din 1991 a fost "tristă", susține analistul ucrainean. Portavinul Kiev a fost dezafectat și vândut chinezilor, care îl folosesc ca centru de divertisment. Aceeași soartă a avut-o și portavionul Minsk într-un alt port chinezesc. Novorossiisk a fost vândut ca fier vechi în Coreea de Sud, iar Gorshkov a fost vândut în India, care a avut numeroase probleme cu această navă îmbătrânită. Portavionl Gorshkov (redenumit INS Vikramaditya) rămâne funcțional, dar cea mai mare parte a vieții sale acesta a fost în docuri, fiind reparat mai des decât a fost pe mare. Într-adevăr, călătoria sa de a asista la campania rusă în Siria este probabil să fie prima și ultima folosire așa cum s-a intenționat cu adevărat.

 

Ori de câte ori Moscova se află în imposibilitatea de a face ceva, unii analiști ruși încep să se întrebe dacă Rusia chiar ar trebui să încerce acel lucru. Un astfel de comentator este Viktor Sokirko de la Vzglyad, care, în timp ce felicită Rusia pentru că are un portavion, consideră că mărimea și locația țării fac astfel de nave mult mai puțin necesare decât le este Statelor Unite, care, în mod tradițional, sunt mai mult o putere navală decât una terestră. Mai mult, argumentează acesta, costul unui astfel de vas ar face ca Moscova să nu poată construi alte nave și sisteme de arme mult mai utile. În fine, în opinia sa, portavionul este o țintă vulnerabilă în cazul izbucnirii unui conflict grav.

 

Alți analiști, inclusiv cei din cadrul armatei, spun însă că eșecul Moscovei de a dezvolta portavioane aruncă o umbră asupra întregii flote. Chiar și navele mici pe care Rusia intenționează să le construiască nu vor fi la fel de moderne cum ar fi dacă Rusia s-ar angaja să construiască noi portavioane în care ar putea fi inclusă și dezvoltată cea mai avansată tehnologie. În consecință, agonia portavionului Amiral Kuznețov, care reflectă problemele bugetare și alte probleme ale armatei ruse și ale statului rus, ar putea arunca o umbră mult mai întunecată asupra viitorului marinei rusești și a puterii militare rusești decât chiar fumul negru pe care Kuznețov îl scoate ori de câte ori se pune în mișcare.

 

Imagine cu caracter simbolic
Rusia nu va avea un portavion nou în următorii 15 ani - și probabil niciodată

Black Sea 

Military Activities Picture

https://psihologiepitesti.wordpress.com/

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE