09 decembrie 2019

Sursa: sipri.org

 Pe 9 decembrie, Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) a publicat clasamentul SIPRI Top 100 pe anul 2018. Vânzările de armament și servicii militare ale celor mai mari 100 de companii care activează în acest domeniu (cu excepția celor din China) au totalizat 420 miliarde USD în 2018, marcând o creștere de 4,6% față de anul precedent.  

 

Noile date din baza de date a SIPRI Arms Industry arată că vânzările de arme și serviciile militare ale companiilor listate în Top 100 au crescut cu 47% din 2002 (anul din care sunt disponibile datele). Baza de date exclude companiile chinezești din cauza lipsei datelor necesare unor estimări temeinice.

 

Companiile americane domină Top 100, fuziunile mari devenind o tendință vizibilă

 

 Pentru prima dată din 2002, primele cinci locuri ale clasamentului au fost ocupate exclusiv de companiile de armament cu sediul în Statele Unite: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon și General Dynamics. Doar aceste cinci companii au reprezentat 148 de miliarde USD și 35% din totalul vânzărilor de armament din Top 100, în 2018. Vânzările totale de armament ale companiilor americane din clasament s-au ridicat la 246 de miliarde de dolari, echivalent cu 59% din toate vânzările de armament ale companiilor din Top 100, adică o creștere cu 7,2% față de 2017.

 

O soluție cheie în industria americană de armament, în 2018, a fost reprezentată de creșterea investițiilor pentru consolidare. De exemplu, două dintre primele cinci companii, Northrop Grumman și General Dynamics, au făcut achiziții de mai multe miliarde de dolari în 2018.

 

"Companiile americane se pregătesc pentru un nou program de modernizare a armamentului, care a fost anunțat în 2017 de președintele Trump", a declarat Aude Fleurant, directorul Programului de Armament și Cheltuieli Militare al SIPRI. "Companiile mari din SUA se unesc pentru a putea produce următoarea generație de sisteme de arme și, prin urmare, sunt într-o poziție mai bună pentru a câștiga contracte de la guvernul SUA".

 

Vânzările de armament ale companiilor rusești rămân stabile

 

 Vânzările totale de armament ale celor 10 companii rusești din clasament au fost de 36,2 miliarde USD în 2018 - o scădere de doar 0,4% față de 2017. Ponderea acestora din totalul vânzărilor companiilor din Top 100 a scăzut de la 9,7% în 2017 la 8,6% în 2018. Acest lucru poate fi explicat și prin faptul că în 2018 s-a înregistrat cea mai mare sumă totală în Top 100, datorită creșterii semnificative a vânzărilor comune de armament ale companiilor americane și europene.

 

Printre cele 10 companii rusești listate în Top 100, tendințele sunt mixte: cinci companii au înregistrat o creștere a vânzărilor de arme, în timp ce celelalte cinci au înregistrat o scădere. Cel mai mare producător de arme din Rusia, Almaz-Antey, a fost singura companie rusă clasată în top 10 (pe poziția 9) și a reprezentat 27% din totalul vânzărilor de armament ale companiilor ruse în Top 100. Vânzările de armament ale Almaz-Antey au crescut cu 18% în 2018, la 9,6 miliarde USD.

 

„Vânzările de armament ale Almaz-Antey, cel mai mare producător de armament din Rusia, au continuat să crească în 2018”, declară Alexandra Kuimova, cercetător în cadrul Programului de Armament și Cheltuieli Militare al SIPRI. "Această creștere s-a datorat nu numai cererii interne puternice, ci și creșterii continue a vânzărilor către alte țări, în special a vânzării sistemului de apărare antiaeriană S-400."

 

Vânzările de armament cresc pentru companiile franceze, dar scad pentru companiile britanice și germane

 

Vânzările comune de armament ale celor 27 de companii europene din Top 100 au crescut insesizabil în 2018, până la 102 miliarde USD. Vânzările de armament ale companiilor din Marea Britanie au scăzut cu 4,8%, la 35,1 miliarde de dolari, dar au rămas cele mai mari din Europa. BAE Systems (pe locul 6) este cel mai mare producător de armament din lume din afara SUA. Vânzările de armament au scăzut cu 5,2% în 2018, la 21,2 miliarde de dolari.

 

„Șase dintre cele opt companii din Marea Britanie intrate în Top 100 au raportat o reducere a vânzărilor de armament în 2018”, declară Nan Tian, ​​cercetător pentru Programul de Armament și Cheltuieli Militare al SIPRI. „Acest lucru s-a datorat în mare parte întârzierilor în programul de modernizare a armamentului din Marea Britanie.”

 

Vânzările comune de armament ale companiilor franceze din Top 100 au fost pe locul doi în Europa, cu o vaoare de 23,2 miliarde USD. „Creșterea generală a vânzărilor de armament a celor șase companii franceze din Top 100 SIPRI a fost în principal rezultatul unei creșteri de 30% a vânzărilor producătorul de avioane de luptă Dassault Aviation”, declară Diego Lopes da Silva, cercetător pentru Programul de Armament și Cheltuieli Militare al SIPRI.

 

Vânzările totale ale celor patru companii germane producătoare de armament au scăzut cu 3,8%. "O creștere a livrărilor de vehicule militare de către Rheinmetall, cea mai mare companie de armament cu sediul în Germania, a fost compensată de o scădere a vânzărilor de către constructorul de nave ThyssenKrupp", declară Pieter D. Wezeman, cercetător principal al Programului de Armament și Cheltuieli Militare al SIPRI.

 

Alte evoluții notabile în Top 100

 

Optzeci dintre primii 100 de producători de arme din 2018 au sediul în SUA, Europa și Rusia. Din restul de 20, șase au sediul în Japonia, câte trei în Israel, India și Coreea de Sud, doi în Turcia și câte unul în Australia, Canada și Singapore.

 

Vânzările totale de armament ale celor șase companii japoneze sunt relativ stabile în 2018, însumând 9,9 miliarde USD, adică 2,4% din totalul Top 100.

 

Vânzările totale de armament ale celor trei companii israeliene, în valoare de 8,7 miliarde de dolari, au reprezentat 2,1% din Top 100. Elbit Systems, Israel Aerospace Industries și Rafael și-au majorat toate vânzările de armament în 2018.

 

Vânzările însumate de armament ale celor trei companii indiene listate în Top 100 au fost de 5,9 miliarde USD în 2018 - o scădere de 6,9% față de 2017. Declinul este în principal rezultatul scăderii cu 27% a vânzărilor companiei Indian Ordnance Factory.

 

Cele trei companii cu sediul în Coreea de Sud au înregistrat vânzări de arme de 5,2 miliarde USD în 2018, echivalentul a 1,2% din Top 100. Vânzările totale ale acestora au fost cu 9,9% mai mari decât în ​​2017. Cu toate acestea, tendința a fost atenuată de LIG Nex1, ale cărui vânzări au scăzut cu 17% în 2018. Constructorul naval DSME a ieșit din Top 100 în 2018.

 

Vânzările de armament ale companiilor turcești listate în Top 100 au crescut cu 22% în 2018, la 2,8 miliarde USD. Turcia își propune să își dezvolte și să își modernizeze industria armamentului, iar companiile turcești vor beneficia în continuare de aceste eforturi în 2018.

 

Baza de date SIPRI pentru industria de armament

 

Baza de date SIPRI Arms Industry a fost creată în 1989. La acea dată, aceasta excludea datele pentru companii din țările din Europa de Est, inclusiv Uniunea Sovietică. Versiunea actuală conține date din 2002, inclusiv date pentru companiile din Rusia. Companiile chinezești nu sunt incluse în baza de date din cauza lipsei de date disponibile pentru a face o estimare rezonabilă sau consecventă a vânzărilor de arme din 2002.

 

„Vânzările de armament” sunt definite ca vânzări de bunuri și servicii militare către clienții militari pe plan intern și în străinătate. Dacă nu se specifică altfel, toate modificările sunt exprimate în termeni reali. Toate comparațiile între 2017 și 2018 se bazează pe lista companiilor clasate în 2018 (comparațiile anuale sunt între același set de companii). Comparațiile pe termen lung (de exemplu, între 2002 și 2018) se bazează pe seturile de companii listate în anul respectiv (comparația poate include un set diferit de companii).

 

SUA conduc în Top 100 producători de armament; Rusia își menține nivelul vânzărilor

Black Sea 

Military Activities Picture

https://psihologiepitesti.wordpress.com/

  1. ro

EVENIMENTE