15 iulie 2019

Sursa: fontana.ru

 Pe batiscaful super secret care a luat foc în Marea Barenț a fost instalat un acumulator cu litiu. Tehnologia, nouă pentru flota de submarine, a fost  introdusă în timpul ultimei reparații.

 

Faptul că bateria de litiu a explodat în largul coastei Severomorsk a fost confirmat de Fontanka din cinci surse independente. Potivit datelor existente, încălzirea termică a bateriei a condus la un incendiu de proporții, urmat de o serie de explozii. Au fost uciși militarii aflați în compartimentele din față ale submarinului. Unda de șoc a fost atât de puternică, încât a fost resimțită pe submarinul-purtător. În momentul exploziei, aparatul era în curs de joncțiune cu submarinul-purtător. Supraviețuitorii au terminat andocarea (joncțiunea), au blocat reactorul nuclear și s-au evacuat în BS-136 Orenburg. Temându-se de alte explozii și întindererea focului către nava purtătoare, echipajul submarinului purtător a inundat aparatul, din acest motiv, la sosirea la baza din Severomorsk, batiscaful era complet plin cu apă.

 

După cum au explicat pentru Fontanka surse din Comandamentul Principal al For'elor Navale, în afară de reactorul atomic, pe aparatul de mare adâncime au fost instalte și motoare electrice. Acestea sunt folosite pentru manevrarea precisă și pentru poziționarea dinamică sub apă. Precizia este importantă în timpul joncțiunii cu submarinul purtător. Propulsoarele nu sunt alimentate de la reactor, ci de la baterii electrice. Este bine cunoscut faptul la flota de submarine sunt utilizate bateriile de acumulatori plumb-acid. Potrivit unor surse bine informate, pe Loșarik a fost instalată relativ recent o baterie cu litiu, sau în orice caz, exact după reparația din 2012. Potrivit interlocutorilor Fontanka, situația a scăpat de sub control când aparatul era  "lipit" de nava purtătoare. Un scurtcircuit la momentul andocării a condus la descărcarea instantanee a bateriei și la încălzirea termică. Procesele electrochimice au provocat o explozie (în conformitate cu o altă sursă, au existat câteva explozii) și autoaprinderea spontană. Potrivit experților, înălțimea flăcării la momentul exploziei bateriei a atins câțiva metri, iar dezafectarea bateriei cu litiu prin sisteme de stingere chimică sau cu apă este ineficientă, deoarece bateria însăși emite substanțe inflamabile și oxigen. "O baterie de litiu care arde poate fi doar răcită", au explicat pentru Fontanka surse sub protecția anonimatului.

 

Pe sursele deschise nu se menționează că pe submarinele cu reactoare nucleare au început să fie instalate bateriile cu litiu. În octombrie 2018, Japonia a anunțat lansarea la apă a primului submarin din lume cu reactor nenuclear Oryu, echipat cu baterii litiu-ion. La o conferință științifică din Singapore, vice-amiralul in retragere, Masao Kobayashi, a declarat apoi că aceste baterii au o durată mai mare de funcționre în comparație cu cele cu plumb și asigură o durată mare de deplasare subacvatică la viteze mari. Șase luni mai târziu, compania sud-coreeană Daewoo a anunțat despre producerea unei tehnologii similare. S-a precizat că asamblarea submarinului va începe în a doua jumătate a anului 2019.

 

Reprezentanții industriei rusești de apărare nu au informat nici măcar o dată despre instalarea de astfel de baterii litiu-ion pe submarine. Aproximativ cu un an în urmă, în publicațiile de specialitate au început să apară articole despre o viitoare revoluție în domeniul construcțiilor navale. În presă au început să apară articole referitoare la simplitatea în utilizare a unor baterii și la prețul lor modest, de 1,5 ori mai mic decât al altor tipuri de surse de alimentare, asta în contradicție cu japonezii, care au recunoscut că este vorba despre bateriile cu litiu și sistemul energetic aferent, care fac ca proiectul să fie mai scump cu 100 milioane dolari. "În plus, tehnologiile litiu-ion au avantaje într-o altă problemă, care nu este chiar de neglijat - siguranța la incendiu. După cum s-a menționat deja, bateriile cu litiu  nu emit hidrogen, ceea ce le fac diferite de bateriile plumb-acid și nichel-cadmiu. Astfel, bateriile litiu-ion nu necesită sisteme speciale de evacuare a gazelor, ventilație și întreținere. Astfel, acestea sunt sigure și convenabil de utilizat", a scris Korabel.ru în iunie. Compania Lioteh din Novosibirsk este singurul producător rus de baterii litiu-ion. Creatorii sistemului sunt Rosnano și Rosimușestvo. Numele este dat de abrevierea termenului "tehnologia Li-ion" – Liteh, se arată pe siteul oficial al companiei. Amploarea solidității este susținută prin instalarea acestui tip de baterii la troleibuze, care "transportă pasageri pe străzile din Sankt Petersburg, Tula, Barnaul, Novosibirsk, în toată Republica Crimeea și în Argentina, începând din 2014". În februarie 2019, serviciul comercial al  Rosnano a postat în publicațiile de afaceri informația despre primirea certificatului Registrului maritim rus pentru navigație, de către filiala sa. Liotech, fiind un pionier al pieței de electrificare a transportului rutier, speră să devină primul și pe noua piață, care  va utiliza acest tip de baterii - cea martimă. În următorii patru ani, până la 1.325 de nave civile și până la 652 de nave militare vor fi construite în cadrul programului de stat "Dezvoltarea construcțiilor navale 2013-2030". "În anul curent piața se poate ridica la aproximativ 0,5 miliarde de ruble, cu o creștere de 0,7 miliarde de ruble în 2020", a declarat pentru siteul Vedomosti directorul de vânzări al companiei Liotech,  Alexei Oreșin.

 

După cum explică pentru Fontanka directorul general al proiectului Lioteh, Valeri Iarmoșciuk, potrivit situației curente (la 9 iulie), planurile din luna februrie de a cuceri piața construcțiilor navale nu au fost realizate. "Deocamdată nu există contracte, studiem posibila documentație de proiectare cu utilizarea bateriilor litiu-ion, instalarea unui sistem de propulsie hibrid pe nave", a spus acestal.

 

Producția comercială de baterii cu litiu a început în 1991. Astăzi, acest tip de baterie este instalat în fiecare telefon mobil, pe lucruri obișnuite - echipament foto și video și laptopuri. Este deja dificil să se mai surprindă transportul electric cu bateriile litiu-ion, tehnologiile sunt folosite inclusiv pentru a crea surse de alimentare pentru cele de tip server (UPS). În mediul specializat de profil, discuțiile pe mai multe pagini încep cu teza: "Pericolul de explozie al bateriilor cu litiu este un mit sau o realitate?". La anchetele (studiile) privind autoaprinderea unei baterii litiu-ion, rețeaua globală răspunde cu zeci de videoclipuri. Cel mai spectaculos este cel de la Laboratorul de propulsie Jet NASA, unde în 2016 robotul de salvare RoboSimian a fost pierdut. Pe sursele specializate, deteriorarea fizică a celulei și încălcarea procedurilor tehnologice sunt identificate ca posibile cauze ale aprinderii spontane a bateriei litiu-ion.

 

Pe lângă scurtcircuitele din celula electrochimică, bateriile cu litiu pot duce la ardere și explozie spontană: supraîncălzirea, supraîncărcarea cu curent, depășirea valorii limită a tensiunii și descărcarea excesivă. "Toți acești factori provoacă încălzirea termică și descompunerea electrolitului în timpul reacției sale cu electrozii", scrie autorul forumului Habr, care este popular printre experții tehnici. Pe de altă parte, el adaugă că "stingerea cu apă  unor baterii mari de litiu este extrem de periculoasă datorită reacției violente a litiului cu apă".

 

În ceea ce privește securitatea bateriei Li-Ion, inginerul constructor Oleg KULIKOV a prezentat o diagramă de risc, unde scenariile cele mai întunecate duc la un incendiu sau la dezermetizarea celulei litiu-ion și apoi la foc exterior, fum, gaz. 

 

Pe 4 iulie, ministrul apărării, Serghei Soigu, l-a informat public pe președintele Putin despre incendiul "în compartimentul bateriilor" al aparatului de cercetare la mare adâncime. "Apoi el (focul) s-a extins", se menționează pe siteul Kremlinului, citându-se cuvintele ministrului apărării. "Compartimentul energetic nucleară de pe acest aparat este complet izolat și fără personal." Batiscaful însuși, a spus el, nu a fost complet afectat. Pentru a estima volumul și termenii de reparare, sunt implicați "proiectanții și constructorii aparatului".

 

Submarinul Loșarik a luat foc de la un acumulator experimental

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

EVENIMENTE