26 mai 2019

Sursa: russiancouncil.ru

 Material publicat pe site-ul Consiliului rus pentru probleme internaționale, care se declară o organizație nonprofit a cărei activitate este îndreptată spre consolidarea păcii, prieteniei și consensului între popoare, prevenirea conflictelor internaționale și reglementarea crizelor și care are ca misiune promovarea prosperității Rusiei prin integrarea în lumea globală. Organizația se doreșe a fi o legătură între stat, comunitatea de experți, mediul de afaceri și societatea civilă în rezolvarea probelmelor de politică externă.

                                                                           *   *

 Pe 11 aprilie 2019, conducerea NATO a confirmat intenția Statelor Unite de a desfășura un sistem de interceptare a rachetelor cu rază medie de acțiune (Terminal High Altitude Area Defense, THAAD) în România. Potrivit reprezentantului Alianței, Statele Unite își vor îndeplini angajamentele de apărare antirachetă ale NATO prin desfășurarea temporară a sistemului THAAD la baza militară românească Deveselu. "Unitatea THAAD se va afla sub controlul operațional al NATO și sub controlul politic deplin al Consiliului Nord-Atlantic. Acesta se va afla în funcțiune numai până când obiectivul Aegis Ashore din România își va relua activitatea. Se așteaptă ca modernizarea și desfășurarea să dureze câteva săptămâni", s-a informat într-un comunicat de presă. În comunicat se subliniază, de asemenea, că, în conformitate cu sistemul NATO de apărare antirachetă, unitatea THAAD se va concentra pe potențialele amenințări din afara granițelor zonei euro-atlantice. "Acest obiectiv asigură un potențial de apărare îndreptat spre prevenirea conflictelor și apărarea SUA și a aliaților din NATO în cazul în care conflictul nu ar putea fi evitat", informează Comandamentul European al Forțelor Armate ale Statelor Unite. THAAD reprezintă un sistem exclusiv defensiv și este un element-cheie al sistemului NATO de apărare antirachetă. Implementarea programului THAAD în România are loc ca parte a Abordării Adaptive pe etape a SUA față de crearea sistemului de apărare antirachetă în Europa (US Phased Adaptive Approach to Building a Missile Defense System in Europe - EPAA) - un program care a fost implementat din septembrie 2009.

 

Moscova a răspuns la acest anunț prin Alexander Grushko, adjunct al ministrului de externe al Federației Ruse, care a declarat că Rusia "urmărește cu atenție" situația cu amplasarea temporară a sistemului THAAD în România. Într-un comentariu pentru agenția de știri TASS, Grushko a spus: "Noi observăm cu atenție ceea ce se întâmplă. Există o zicală rusească: nu este nimic mai permanent decât ceea ce este temporar". Potrivit declarației sale, Rusia are două întrebări referitoare la decizia Statelor Unite: de ce va fi amplasat sistemul THAAD ca atare și în ce constă modernizarea obiectivelor din România. "Este bine cunoscut că astăzi SUA lucrează la îmbunătățirea tehnologiilor de interceptare a rachetelor și sunt mulți cei ce nu ascund faptul că apărarea antirachetă a SUA, inclusiv segmentul european integrat în NATO, trebuie să aibă capacitatea de a intercepta mijloacele de rachete aflate în înzestrarea Federației Ruse" - a mai declarat diplomatul.

 

Având în vedere schimbul recent de declarații oficiale dintre NATO și Federația Rusă privind plasarea temporară a sistemului THAAD în România, este necesar să se formuleze următoarele considerații proprii [organizației] în această privință.

 

În primul rând, în acest caz, nu este vorba despre relațiile ruso-române, ci despre starea deplorabilă a relațiilor dintre Rusia și NATO. Acordul autorităților române cu privire la desfășurarea sistemului american antirachetă pe teritoriul său a fost acordat în cadrul obligațiilor strategice și tactice ale țării, ca stat membru al NATO. Astfel, Bucureștiul își îndeplinește obligațiile față de Alianță, iar acest pas, conform declarațiilor repetate ale reprezentanților NATO și României, nu este îndreptat direct împotriva sistemelor rusești de rachete. În afară de aceasta, noul sistem american a fost amplasat temporar în România, cu scopul de a asigura capacitatea de luptă a NATO pentru perioada de modernizare a instalației Aegis Ashore. Orice posibile acțiuni militare sau hibride ale Rusiei împotriva României ca stat separat ca răspuns la desfășurarea sistemului THAAD sunt văzute ca fiind contraproductive, deoarece pot întări temerile că din partea Rusiei pleacă o amenințare strategică la adresa securității naționale a României. Acest lucru, la rândul său, sporește posibilitatea unei apropieri viitoare antiruse între România și Ucraina, în special în regiunea Mării Negre.

 

În al doilea rând, reacția viceministrului rus reflectă instabilitatea actuală a relațiilor dintre NATO și Federația Rusă, și, de asemenea, lipsa reciprocă de încredere ca rezultat al luptei geopolitice, aflată în curs de desfășurare, dintre Rusia și Occident pentru influența asupra țărilor vecine. Nu este exclus faptul că decizia recentă a Federației Ruse de a amplasa bombardiere Tu-22M3 și sistemele de rachete Iskander în Crimeea, de asemenea, nu a jucat ultimul rol în neliniștea NATO față de amenințările la adresa securității venite din Rusia. În ultimii câțiva ani, am avut ocazia să observăm o serie de desfășurări în oglindă de forțe și mijloace ale Alianței și Federației Ruse: în fiecare dintre aceste cazuri, una dintre părți a perceput astfel de acțiuni ca fiind o amenințare la adresa sa și a răspuns simetric prin desfășurarea de forțe și mijloace proprii pentru a contracara un inamic probabil.

 

În al treilea rând, motivele actualei confruntări geopolitice nu sunt prea evidente nici chiar pentru oamenii de știință occidentali, ca să nu mai vorbim de ruși. Pe de o parte, un număr mare de experți acuză Moscova de ambiții expansioniste. Astfel, analistul de la Washington, Janos Bugaysky, este convins că scopul principal al politicii externe rusești este de a restabili statutul țării ca pol de mare putere într-o lume multipolară. Sarcina globală a Moscovei în acest caz este aceea de a învinge poziția dominantă a Statelor Unite în Europa și Eurasia.

 

Pe de altă parte, politologul american, John Joseph Mearsheimer, profesor la Universitatea din Chicago, recunoaște că de criza ucraineană, care a început în 2014, nu poate fi acuzată în mod exclusiv doar Rusia. În opinia sa, aici și-au jucat rolul trei elemente ale politicilor liberale occidentale față de Ucraina și, într-un sens mai larg, față de vecinii estici ai Uniunii Europene, și anume extinderea NATO, extinderea UE și promovarea democrației. Mearsheimer explică acțiunile agresive ale Federației Ruse în Crimeea și Donbas din punctul de vedere geopolitic: statele puternice reacționează întotdeauna foarte dureros la potențialele amenințări de lângă granițele lor. După părerea expertului, în loc să încerce să occidentalizeze Ucraina, Statele Unite și aliații săi ar trebui să o facă o zonă tampon neutră între NATO și Rusia. Aici, scopul ar trebui să fie crearea unei Ucraine suverane și independente, care nu se află pe orbita intereselor Rusiei sau Occidentului.

 

Indiferent de cauzele crizei actuale în relațiile dintre Rusia și Occident, ieșire din această situație este posibilă doar pe calea ajungerii la un acord asupra unui nou model european de securitate, de preferință îmbinat cu "noul tratat european de securitate". Un astfel de model ar trebui să restabilească sistemul de securitate internațională atât la nivel mondial, cât și la nivel european și, din nou, să asigure caracterul previzibil al relațiilor internaționale pe baza noii legi internaționale sau a altor instrumente politice, economice sau militare. De exemplu, un studiu realizat de RAND Corporation intitulat "Noua viziune asupra perspectivelor pentru ordinea regională în Europa post-sovietică și Eurasia", publicat în 2018, a propus elaborarea comună a unui nou tratat de securitate pentru Europa de Est. Se presupune că, în cadrul tratatului, Rusia și Occidentul ar trebui să își asume obligația de a respecta statutul de membru al părților aflate în structurile existente, de a contura (schița) cadrul de integrare regională pentru statele nealiniate și de a construi un model de relații cu astfel de state, care să permită evitarea conflictelor dintre Rusia și Occident. De fapt, Rusiei și Occidentului li se propune să cadă de acord asupra creării unei zone de integrare regională - un fel de zonă tampon care să completeze structurile existente precum NATO, UE, OTSC și Comunitate Economică Europeană. Din păcate, până la atingerea unui astfel de rezultat mai este mult, în principal deoarece părțile interesate au opinii diferite cu privire la natura, domeniul de acțiune și normele viitorului model european de securitate.

Imagine cu caracter simbolic
THAAD în România: Cauze și urmări

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE