09 iunie 2019

Dan Ioniță, sursa: ukrmilitary.com

  În mass-media ucraineană circulă în prezent informația, mai degrabă părtinitoare, privind utilizarea de către compania de stat Ukrboronprom a oțelului din import pentru blindajul noului transportor amfibiu blindat BTR-4 și a altor echipamente, deși este cunoscut faptul că Ministerului Apărării nu dorește producerea unei mașini la care componentele blindate utilizate să fie achiziționate din străinătate.

 

În acest context, în mass-media națională se vehiculează ideea că, datorită poziției armatei în recepția bunurilor și a normelor depășite de standardizare, producția de vehicule blindate este acum blocată, liniile de producție fiind oprite.

 

Sigur că, la prima vedere, această "furie" este îndreptățită, deoarece este logic să presupunem existența unui anumit nonsens.

 

Cu alte cuvinte, cum se poate ca materialele componentelor blindate din care se fac vehicule militare pentru țările NATO să devină brusc improprii pentru producerea unui astfel de echipament în Ucraina? În consecință, este necesar să înțelegem dacă reprezentantul militar este de vină pentru întârzierea livrării către Forțele Armate a vehiculelor blindate sau dacă avem standarde depășite, care nu permit atingerea scopului propus.

 

La începutul anului 2019 a fost achiziționat un lot de plăci din oțel destinat producției de BTR-4 importate de la MiiluxProtection 500 pentru Biroul de Design construcții de mașini din Kharkiv (KMDB). Dcumentația de proiectare a produsului în cauză prevede utilizarea unor astfel de oțeluri, cea mai importantă fiind calitatea oțelului de tip 71, fiind admisă înlocuirea acestuia doar cu oțel marca MiiluxProtection 500 din Finlanda, marca ARMSTAL 500 din Polonia sau HB500MOD din Belgia.

 

Comisia militară de recepție a constatat, însă, că oțelul marca MiiluxProtection 500 are un conținut de elemente neadecvate, cum ar fi sulful și fosforul, în anumite eșantioane acestea depășind de până la 30 de ori orice normă, chiar și pentru un oțel de calitate slabă. În același timp, la o examinare mai aprofundată a așa-numitelor certificate NATO pentru oțelul MiiluxProtection 500, a rezultat o lipsă de certitudine a limitei inferioare a conținutului de elemente de aliere. Verificarea compoziției chimice a oțelului finlandez la controlul de intrare, în cadrul procesului de lansare a laminării oțelului, a dezvăluit absența a două elemente chimice care ar fi trebuit să fie în compoziția chimică a oțelului în conformitate cu standardele  europene.

 

În prezent, se desfășoară un set de investigații ale căror prime rezultate vor fi cu siguranță interesante pentru autoritățile responsabile de evaluarea juridică a acestor acțiuni. La urma urmei, aceasta este o chestiune de siguranță națională, fiind în joc viețile militarilor și eficiența utilizării unităților militare echipate cu vehicule blindate autohtone.

 

De asemenea, oțelul cu astfel de parametri nu ar putea ajunge pe banda e lucru unde se produc vehicule blindate pentru țările membre NATO sau pentru alte țări. De ce? Pentru că utilizarea unor astfel de componente ar fi o adevărată crimă, pentru că acest „Armadillo“ nu își va îndeplini principala funcție, cea de protecție.

 

Pe de altă parte, însă, întreprinderea de stat KMDB nu a fabricat niciun corp BTR-4 din oțelul MiiluxProtection 500, deoarece pentru asamblarea BTR-4E se utilizează oțelul 71, comandat și produs în anii 2017-2018 în cantitatea necesară. Însă corpurile făcute în anul 2017 la Uzina de blindate din Zhytomyr, în timpul testelor de foc efectuate fără participarea reprezentanților armatei, au avut multe penetrații nestandard, iar acum acestea sunt stocate în izolatorul companiei. În același timp, trebuie reamintit faptul că toate documentele de proiectare elaborate de întreprinderea de stat KMDB conțin referințe la standardele fostei URSS, care încă se mai folosesc în Ucraina și care sunt agreate în continuare de Ukroboronprom. 

 

Este bine de știut și că prețul oțelului tip 71 este de aproximativ 62 mii grivne (2.300 dolari) pe tonă, iar a celui marca MiiluxProtection 500 de aproximativ 180 de mii grivne (6.800 dolari).

 

Se pare, așadar, că există o preocupare destul de extinsă pentru a se ascunde natura întreruperii contractului de stat privind fabricarea de transportoare blindate BTR-4 și, foarte probabil, se încearcă transferarea responsabilității pe „umerii“ reprezentantului militar. 

 

Imagine cu caracter simbolic
Ukroboronprom încearcă să vândă armatei ucrainene un BTR-4 „neconform“ sub masca "blindajului NATO" 

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE