18 iulie 2019

Sursa: zvezdaweekly.ru

   Preocuparea pentru perfecționarea vehiculelor aeriene fără pilot (UAV) este de mult timp o prioritate pentru armatele moderne ale statelor dezvoltate, ceea ce a făcut ca în prezent această capabilitate de luptă să se ridice la nivelul aviației și rachetelor, inclusiv la nivel strategic. Federația Rusă, fie că inițial nu a crezut într-o astfel de tehnologie, fie că nu a avut capacitatea reală de a o dezvolta, a pierdut startul, actualmente fiind departe de a se număra printre liderii mondiali în domeniul proiectării și producției de drone militare performante.

 

Prezentăm în continuare materialul integral publicat de zvezdaweekly.ru, prin care, deși se dorește evidențierea (ușor propagandistică) a realizărilor rusești în domeniul dronelor militare, mai degrabă este accentuată ideea că Federația Rusă abia dacă a depășit faza inițială în producerea unor drone performante de luptă. 

 *    *

Dezvoltarea tehnologiilor și modificarea tendințelor în desfășurarea acțiunilor militare, care au avut loc în ultimele decenii, au dat un impuls apariției unor noi tipuri de tehnică, printre care se numără și vehiculele de zbor fără pilot (UAV). În prezent, este dificil să ne imaginăm acțiunile armatei rusești și ale forțelor armate ale altor țări, fără astfel de ajutoare fidele. Cu alte cuvinte, progresul nu stă pe loc: în dorința de a asigura securitatea, ușurința în utilizare și durabilitatea, oamenii de știință ruși continuă să inventeze și să îmbunătățească UAV-urile. Publicația zvezdaweekly.ru a decis să prezinte noile realizări ale oamenilor  de știință ruși.

 

"Liubitel Solnța" (Iubitorul de soare)

Una dintre cele mai recente inovații a fost realizarea oamenilor de știință de la Institutul Central Aero-Hidrodinamic N.E. Jukovski, care deocamdată nu a primit un nume. Principala sa caracteristică este posibilitatea de a obține energie de la celulele fotovoltaice instalate chiar pe UAV. Testele modelului demonstrativ, realizat la dimensiunea 1: 6, au avut loc cu succes. Aparatul a demonstrat valori ridicate ale calității aerodinamice.Image en ligne

 

Potrivit experților, acest model va fi capabil să rămână în aer timp de câteva săptămâni datorită energiei solare, care are rolul principal din activitatea acestui UAV. Noaptea, dispozitivul va putea să se mențină în aer 10-12 ore utilizând energie de la bateriile de acumulatori  de rezervă.

Drona poate efectua fotografii și înregistrări video. De asemenea, este planificată instalarea pe aparat a unor echipamente meteorologice și de retranslație. "În prezent,  evaluarea  caracteristicilor tehnice de zbor ale UAV-ului este preliminară - parametrii precum tipul de motoare, eficiența energetică a bateriei de acumulatori și celulelor fotovoltaice, masa structurii pot varia în funcție de modul în care va fi dezvoltat proiectul", a declarat șeful Departamentului pentru aerodinamica avioanelor și rachetelor, Alexander Kornușenkose, pe siteul institutului N.E. Jukovski.

 

"ZALA Lanțet" și "KYB-BLA": fiecăruia ce i se cuvine

Au fost finalizate testele complexelor de atac fără pilot, de mare precizie, "KYB-BLA" și "ZALA Lanțet", care "au fost scoase la lumină"  la forumul internațional "Army-2019".
 

În pofida aspectului și a dimensiunilor sale, ZALA Lanțet este o armă inteligentă cu misiuni multiple, care nu numai că poate descoperi o țintă, dar este capabilă și să o distrugă, folosind sisteme de ghidare opto-electronice și combinate. Completul acestui model este impresionant, conținând un element de lovire de înaltă precizie, module de navigație, de comunicații și de cercetare. Mai mult, după cum s-a menționat pe siteul constructorilor, ZALA Lancet își stabilește propriul câmp de navigație și nu necesită utilizarea unei infrastructuri terestre sau maritime. În același timp, având o greutate maximă de zbor de 12 kg, complexul este capabil să lovească ținte pe o rază de până la 40 km.

 

Nici KUB-BLA nu rămâne mai prejos de "colegul său". Acest aparat este, de asemenea, capabil să lovească ținta cu o mare precizie, dar pentru aceasta coordonatele îi sunt transmise manual sau ținta este stabilită prin reprezentare grafică, după care aparatul este gata de utilizare. Dimensiunile relativ mici (1.210 x 950 x 165 mm) și caracteristicile tehnice (viteza de 80-130 km/h, masa încărcăturii utile de 3 kg, durata zborului de 30 de minute) fac din UAV o armă excelentă, admirată deja în SUA și apreciată ca fiind "o revoluție în domeniul militar". Cu toate acestea, realizatorii proiectelor au decis să nu se limiteze la caracteristicile actuale. După cum a spus constructorul principal al grupului de companii ZALA AERO, Alexandr  Zaharov,  perfecționarea UAV-urilor va continua.

 

"Aproximativ o dată la trei ani, drona ZALA este complet actualizată și reprezintă un sistem complet nou, de la aparatul anterior rămânând doar aspectul și denumirea. În al doilea rând, desigur, sunt realizate noi proiecte, specialiștii noștri creează noi aparate  pe care le prezentăm la marile expoziții și evenimente: printre inovațiile recente se numără muniția pentru KYB-BLA, prezentată în februarie la Abu Dhabi la expoziția internațională IDEX"- a declarat Zaharov pentru agenția TASS.

 

"Sova" - Bufnița Polară

Un alt UAV spion neobișnuit a fost prezentat la forumul "Army-2019 " de către Biroul militar de proiectare "Era". Aceasta nu seamană cu celelalte UAV-uri deoarece este construit sub formă de bufniță polară. Noul aparat fără pilot determină singur coordonatele țintei, cântărește 5 kg, este ușor de transportat și este lansat de o singură persoană. Acesta este prevăzut cu iluminare laser pentru ghidarea artileriei și aviației, iar prezența unei camere video ajută la monitorizarea situației și la recunoașterea obiectivelor.
 

O astfel de dronă poate fi menținută în aer până la 40 de minute, timp în care zboară până la 20 km. Datorită particularităților constructive, "Sova" (Bufnița) va putea să zboare mai aproape de țintă decât alte drone, a declarat Alexei Korovin, șef de catedră în cadrul departamentului sistemelor de aviație și sistemelor de radionavigație și radiocomunicații al Academiei Militare a Forțelor Aeriene, pentru TV Zvezda.

 

"De la cinci sute de metri, aparatul nu poate fi deloc observat - nici ca pasăre, nici ca un aparat aerian fără pilot. Sarcina noastră este să zburam cât mai aproape, undeva la trei sute, la două sute de metri, până la țintă", a delarat specialistul. Experții au o opinie pozitivă față de acest aparat, menționând că a fost realizat cu succes și este greu de detectat de radare fiind realizat din materiale compozite.

 

"Ohotnik" - cel care își merită numele

Acest UAV greu, de cercetare-lovire, a produs deja furori. Chiar și numai aspectul său exterior spune multe despre posibilitățile acestui aparat. Proprietatea de  nu fi detectat, viteză și putere - așa se poate descrie această dronă.  Anvergura aripilor - 19 m, lungimea - 14 m, iar viteza, conforImage en lignem diferitelor estimări, este de 1.000-1.400 km/h. Greutatea la decolare este de 25 tone, iar greutatea armamentului - 2,8 tone. Potrivit unor surse deschise,  producătorul acestui aparat este Biroul Cercetare-Proiectare "P.O. Suhoi".

Aparatul este în principal destinat pentru distrugerea apărării antiaeriene a inamicului. Proprietatea de a fi invizibil îi permite să îndeplinească  cu succes misiunile. De asemenea, poate avea la bord o catitate suficientă de muniție, deoarece nu există spațiu pentru pilot și echipamentele pentru asigurarea supraviețuirii acestuia. Primul zbor complet este planificat pentru perioada iulie-august 2019.

 

"Vepr" (mistreț) - Coșmarul zburător
Drona mică și neobișnuită, de cercetare-lovire, realizată de constructorii ruși a provocat o discuție aprinsă în Occident, unde a fost numit "coșmarul zburător". Această dronă compactă nu are nevoie de o pistă de zbor - decolează de poziția "așezat pe coadă" și aterizează în același mod. Această metodă de decolare și aterizare este non-standard pentru UAV-uri. 
Image en ligne
Proiectul, care este unic în lume, a fost creat de inginerii de la Institutul de aviație din Moscova, la cererea întreprinderii Almaz-Antei. Dispozitivul cântărește doar 23 de kilograme și este construit după schema aerodinamică "rață".  Are o autonomie de zbor de 40 de minute și excută foc asupra obiectivelor zburătoare, rămânând totodată complet controlabil. 
 

Datorită carabinei Vepr-12 Hammer montată pe aparat, acesta poate fi folosit atât pentru lupta împotriva altor drone, cât și împotriva persoanelor.  Chiar și arma a atras un interes deosebit din partea jurnaliștilor occidentali. Drona este coordonată de un operator prin legătura de comunicații, care asigură și canalul sistemului video de ochire.

 

Pe portalul Foxtrot Alpha, expertul american Kyle Mizokami a apreciat, de asemenea, armamentul aparatului rusesc fără pilot. Potrivit acestuia, Vepr cu muniție de vânătoare poate să obțină rezultate mult mai bune decât o pușcă sau un pistol cu glanțe, iar lovirea unor ținte mici în mișcare (drone inamice), poate fi mai eficientă cu alice. În plus, jurnalistul a remarcat că dronele fragile își pierd proprietățile aerodinamice la cele mai mici deteriorări, însă un astfel de sistem de lovire, teoretic poate fi utilizat nu numai împotriva dronelor, a observat cu teamă autorul materialului. "Acesta poate deveni un sistem de armament promițător. E suficient să vă imaginați un roi de roboți zburători cu puști", spune articolul.
 

"Orion-E" este un model patriot

"Orion-E" nu este doar un UAV, este un întreg complex de cercetare aeriană, a cărui rază de acțiune este de 250 km și care poate evolua la o  altitudine de 7.500 m. Image en ligne
Greutatea de decolare este de aproximativ o tonă, poate transporta o încărcătură de până la 200 kg. Principalele utilizări sunt cercetarea aerianaă și patrularea, determinarea coordonatelor obiectivelor și fotografierea topografică a terenului.
 

Este de remarcat faptul că acest complexul este fabricat în întregime în Rusia și construit din componente exclusiv de proveniență rusească. Este, de asemenea, primul UAV a cărui autonomie de zbor este  mai mare de o zi.

Imagine cu caracter simbolic
Vehicule aeriene fără pilot (drone militare) rusești - perspectiva optimistă

Black Sea 

Military Activities Picture

  1. ro

ANALIZE & SINTEZE